Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1110 Designhistorie og designteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design History and Design Theory
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- er bevisst designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer - og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden. Dette relateres også til framtidsmuligheter for designs betydning og rolle i samfunnet og for enkeltindivider.
- er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.
Ferdigheter
Studenten
- kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for samfunnsutviklingen så vel som for individer.
- kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
- kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
- behersker skriftlig og muntlig diskusjon og argumentasjon med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
- Workshop
- Forelesninger
- Ekskursjoner
- Midtveisgjennomgang
- Gruppearbeid
- Selvstudier
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:
Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet
Vurdering og eksamen
I emnet lærer man om viktigheten av kulturforståelse og hvordan det legger grunnlaget for og påvirker designprosessen og resultatet. Videre har emnet fokus på kompleksiteten rundt kommunikasjon og kommunikasjones betydning for prosess, produkt og formidling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Kompetanse tilsvarende bestått 1. studieår eller tilsvarende.
Sensorordning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan se sin profesjon i en kulturell kontekst og i et samtidsperspektiv
- kjenner til problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen kulturforståelse, kommunikasjon og presentasjon. Herunder aktuelle teorier som; semiotikk, design etnografi, emosjonell design og bærekraftig design
- har kulturell og adaptiv kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teori og kulturforståelse i egen designprosess
- behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer - så vel lokale og globale som etniske.
- kan planlegge og gjennomføre en strategisk designprosess
- kan anvende kreativitet og innovasjon innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og realisering av konsept
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og kan kommunisere sitt arbeid i (2D og 3D)
- kan reflektere rundt formidling og presentasjon og kan velge egnet kommunikasjonsmedium til en mottagergruppe
- kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design samt relevante uttrykksformer for kommunikasjon
- kan benytte teorier og verktøy som design etnografi, kartlegging, semiotikk og emosjonell design i utviklingen av et produkt
- Kan reflektere rundt bærekraft i sin designprosess
- behersker innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, herunder grunnleggende referansebruk.
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å bruke ressurspersoner og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe for å fremme faglig utvikling
- har forståelse for og kan reflektere over designerens rolle i sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn.
- kan navigere og interagere i et internasjonalt og flerkulturelt klassemiljø
- har forståelse for kravet om personvern i alle sammenhenger
- kan delta i innovative prosesser med ny teknologi ved å lære og tilpasse seg nye måter å jobbe på
- behersker grunnleggende engelsk designfaglig terminologi og kan anvende denne i designprosessen.