EPN-V2

BAPD1100 Designhistorie og designteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Design History and Design Theory
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • er bevisst betydningen av design for samfunn og individ i fortid, nåtid og fremtid
  • er bevisst egen profesjonsrolle i en historisk og samfunnsmessig kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon
  • behersker skriftlig og muntlig diskusjon og argumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Innhold

Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og undervisning, gruppearbeid, selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på forelesninger og annen organisert undervisning.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Høst: individuelle oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 40 prosent av karakter.
  • Vår: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 60 prosent av karakter.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter. Synliggjøring av vekting er kun en tilleggsinformasjon i forhold til endelig karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

En intern. Ekstern sensor brukes jevnlig.