Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1100 Designhistorie og designteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design History and Design Theory
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- er bevisst betydningen av design for samfunn og individ i fortid, nåtid og fremtid
- er bevisst egen profesjonsrolle i en historisk og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon
- behersker skriftlig og muntlig diskusjon og argumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Innhold
Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og undervisning, gruppearbeid, selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på forelesninger og annen organisert undervisning.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Høst: individuelle oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 40 prosent av karakter.
- Vår: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid teller 60 prosent av karakter.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter. Synliggjøring av vekting er kun en tilleggsinformasjon i forhold til endelig karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
En intern. Ekstern sensor brukes jevnlig.