EPN-V2

BAPD1000 Prosjekt designkontor - materialbearbeiding Emneplan

Engelsk emnenavn
Design office - material processing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs med fokus på ulike metoder eller kunnskap relatert til profesjonen. Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3.bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kjenner til:

    • designerens rolle i samfunnet, og hva designkunnskap kan bidra med i ulike typer problemløsning
    • ulike faser i et designprosjekt
    • prosjektplanlegging som utgangspunkt for å realisere et designoppdrag
    • problemformulering som styringsverktøy
    • ulike metoder for økt kreativitet
    • grunnleggende metoder for teamarbeid og god gruppedynamikk

    Ferdigheter

    Studenten:

    • har bevissthet om egen og andres påvirkning i et gruppearbeid
    • kan grunnleggende fagterminologi innen design/designerrollen
    • kan ulike metoder for kreative prosesser
    • kan ulike teknikker for 2D og 3D-skisser

    Generell kompetanse

    Studenten skal:

    • kjenne til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger om personvern og opphavsrett samt være bevisst fagets profesjonelle holdninger
    • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kunne reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne

    kunne arbeide i team med felles problemstilling mot et felles mål

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil være variasjon i opplevd og erfart arbeidsform i de ulike gruppene / designoppdragene. Hovedtrekkene vil være:

    • forelesninger
    • teamarbeid med diskusjoner rundt temaer som:
      • behov, problem
      • prinsipielle løsninger (konsepter) og ideer.
      • valg av løsning.
      • presentasjon av løsning.
    • arbeid i 2- og 3-dimensjonale medier
    • fysisk modellering i egnet modellmateriale
    • workshops

    oppgaveskriving og presentasjon.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne bestå eksamen:

    • Minimum 80 % tilstedeværelse i Prosjekt Designkontor. Tilstedeværelseskravet gjelder fra studentene begynner å arbeide i grupper med oppdragene. (siste 4 ukene av emnet (periode 2)).
    • Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (periode 1).
    • Refleksjonsnotat.

    Ved ikke godkjent tilstedeværelseskrav må studenten løse en skriftlig tilleggsoppgave. Denne oppgaven skal ta for seg og belyse:

    • designoppdrag
    • designerrollen
  • Vurdering og eksamen

    Praktisk eksamen i gruppe.

    Gjennom et gruppearbeid i samarbeid med medstudenter fra andre og tredje året på bachelorstudiet skal det utvikles forslag til løsninger for et reelle kundeoppdrag. Hver gruppe får individuelle oppdrag fra forskjellige kunder, som alle har sine unike behov. Gruppen må selv velge hvilke presentasjonsformater som er best skikket for å kunne vise hvordan det tenkes oppdragsgiverens behov skal kunne møtes. Dette avsluttes med en visuell presentasjon i gruppe; oftest med visning av tilhørende fysiske skalamodeller og/eller prototyper; digitale og/eller andre løsninger. Arbeidet bestemmes etter hva som relevans for kundens behov, og inneholde alle nødvendige elementer klar for produksjon og/eller implementering.

    Eksamensresultatet kan ikke påklages. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.