Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1000 Prosjekt designkontor - designerrollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design office - the designer role
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs med fokus på ulike metoder eller kunnskap relatert til profesjonen. Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3.bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kjenner til:
- designerens rolle i samfunnet, og hva designkunnskap kan bidra med i ulike typer problemløsning
- ulike faser i et designprosjekt
- prosjektplanlegging som utgangspunkt for å realisere et designoppdrag
- problemformulering som styringsverktøy
- ulike metoder for økt kreativitet
- grunnleggende metoder for teamarbeid og god gruppedynamikk
Ferdigheter
Studenten:
- har bevissthet om egen og andres påvirkning i et gruppearbeid
- kan grunnleggende fagterminologi innen design/designerrollen
- kan ulike metoder for kreative prosesser
- kan ulike teknikker for 2D og 3D-skisser
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kjenne til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger om personvern og opphavsrett samt være bevisst fagets profesjonelle holdninger
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kunne reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
kunne arbeide i team med felles problemstilling mot et felles mål
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være variasjon i opplevd og erfart arbeidsform i de ulike gruppene / designoppdragene. Hovedtrekkene vil være:
- forelesninger
-
teamarbeid med diskusjoner rundt temaer som:
- behov, problem
- prinsipielle løsninger (konsepter) og ideer.
- valg av løsning.
- presentasjon av løsning.
- arbeid i 2- og 3-dimensjonale medier
- fysisk modellering i egnet modellmateriale
- workshops
oppgaveskriving og presentasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.