EPN-V2

BAPD1000 Prosjekt designkontor - designerrollen Emneplan

Engelsk emnenavn
Design office - the designer role
Studieprogram
Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs med fokus på ulike metoder eller kunnskap relatert til profesjonen. Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3.bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kjenner til:

  • designerens rolle i samfunnet, og hva designkunnskap kan bidra med i ulike typer problemløsning
  • ulike faser i et designprosjekt
  • prosjektplanlegging som utgangspunkt for å realisere et designoppdrag
  • problemformulering som styringsverktøy
  • ulike metoder for økt kreativitet
  • grunnleggende metoder for teamarbeid og god gruppedynamikk

Ferdigheter

Studenten:

  • har bevissthet om egen og andres påvirkning i et gruppearbeid
  • kan grunnleggende fagterminologi innen design/designerrollen
  • kan ulike metoder for kreative prosesser
  • kan ulike teknikker for 2D og 3D-skisser

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kjenne til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger om personvern og opphavsrett samt være bevisst fagets profesjonelle holdninger
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kunne reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne

kunne arbeide i team med felles problemstilling mot et felles mål

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil være variasjon i opplevd og erfart arbeidsform i de ulike gruppene / designoppdragene. Hovedtrekkene vil være:

  • forelesninger
  • teamarbeid med diskusjoner rundt temaer som:

    • behov, problem
    • prinsipielle løsninger (konsepter) og ideer.
    • valg av løsning.
    • presentasjon av løsning.
  • arbeid i 2- og 3-dimensjonale medier
  • fysisk modellering i egnet modellmateriale
  • workshops

oppgaveskriving og presentasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.