Studieinfo emne BAPD1000 2022 HØST
BAPD1000 Prosjekt designkontor - designerrollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design office - the designer role
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs med fokus på ulike metoder eller kunnskap relatert til profesjonen. Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3.bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kjenner til:
designerens rolle i samfunnet, og hva designkunnskap kan bidra med i ulike typer problemløsning
ulike faser i et designprosjekt
prosjektplanlegging som utgangspunkt for å realisere et designoppdrag
problemformulering som styringsverktøy
ulike metoder for økt kreativitet
grunnleggende metoder for teamarbeid og god gruppedynamikk
Ferdigheter
Studenten:
har bevissthet om egen og andres påvirkning i et gruppearbeid
kan grunnleggende fagterminologi innen design/designerrollen
kan ulike metoder for kreative prosesser
kan ulike teknikker for 2D og 3D-skisser
Generell kompetanse
Studenten skal:
kjenne til relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger om personvern og opphavsrett samt være bevisst fagets profesjonelle holdninger
kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
kunne reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne
kunne arbeide i team med felles problemstilling mot et felles mål
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være variasjon i opplevd og erfart arbeidsform i de ulike gruppene / designoppdragene. Hovedtrekkene vil være:
forelesninger
teamarbeid med diskusjoner rundt temaer som:
behov, problem
prinsipielle løsninger (konsepter) og ideer.
valg av løsning.
presentasjon av løsning.
arbeid i 2- og 3-dimensjonale medier
fysisk modellering i egnet modellmateriale
workshops
oppgaveskriving og presentasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne bestå eksamen:
Minimum 80 % tilstedeværelse i Prosjekt Designkontor. Tilstedeværelseskravet gjelder fra studentene begynner å arbeide i grupper med oppdragene, dvs de fire siste ukene av emnet (periode 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (periode 1).
- Refleksjonsnotat.
Ved ikke godkjent tilstedeværelseskrav må studenten løse en skriftlig tilleggsoppgave. Denne oppgaven skal ta for seg og belyse:
designoppdrag
designerrollen
Tilleggsoppgaven skal være illustrert / visualisert og på minimum 20 A4-siders omfang.
Vurdering og eksamen
Skriftlig innlevering i gruppe basert på faglig tema. Gruppestørrelse 3-12 studenter. Omfang min.10 A4-sider.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.