Programplaner og emneplaner - Student
BALV3700 Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innenfor fasilitetsstyring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational leadership and resource development within Facility Management
- Studieprogram
-
Årsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet gis studenten yrkespedagogisk kompetanse for å kunne tilrettelegge for ressursutvikling og livslang læring hos servicemedarbeidere som produserer tjenester og utfører funksjoner som støtter kjernevirksomheten til organisasjonen. Dette for at formålet med Facility Management (fasilitetsstyring, FM) skal oppfylles: "forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område" (NS-EN ISO 41011:2018).
Yrkene til servicemedarbeiderne i en FM-organisasjon spenner bredt. Det er med utgangspunkt i lederaspekter og myndighetskrav ved et utvalg av disse yrkene og fagområdene kunnskap formidles om hvordan kompetansereformen "Lære hele livet" kan tilrettelegges for og hvordan yrkespedagogisk kompetanse her kan bidra til å lykkes med "fagopplæring i bedrift".
Ved å ha strategisk kompetanse i opplæring kan studenten bekle framtidige lederstillinger med personalansvar og være en pådriver i å tilby ufaglærte i sitt lederspenn en systematisk kompetanseplanlegging.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at dette emnet tas etter emnet Facility Management (FM) i organisasjoner. Det vil hjelpe studenten i å plassere den yrkespedagogiske innsikten inn i et FM-perspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i lov- og rammeverk som angår rolle og krav til kvalitet i praksiskandidatordningen
- forstår egen rolle og oppgaver ut fra praksiskandidatens læreforutsetninger, verdiskapning i virksomhetens og samfunnets perspektiv
- har kunnskaper om begreper og prosesser knyttet til vurdering av og for læring samt gjennomgående dokumentasjon
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder i et yrkespedagogisk perspektiv og om hvordan konflikter kan forebygges og håndteres
- kan oppdatere sin pedagogiske kunnskap om det å veilede medarbeidere som får fagopplæring i bedrift
Ferdigheter
Studenten kan
- kartlegge praksiskandidatens læreforutsetninger
- finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledning av praksiskandidater
- anvende verktøy for kvalitetsutvikling og veiledningsmetoder etter yrkesspedagogiske prinsipper
- anvende kunnskap om kommunikasjon og samarbeid knyttet til veiledning
- anvende læreplanverket og vurderingsprinsipper for å lage opplæringsplaner, sette mål, vurdere og dokumentere opplæringen i bedrift
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning til egen rolle som veileder
- har forståelse for læreplanverket og vurderingsprinsipper knyttet til veiledning av praksiskandidater i egen bransje
- kan utføre veiledningsarbeidet etter yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper tilpasset praksiskandidatens behov
- kan bygge relasjoner med instruktører i ulike bransjer samt bygge relasjoner med eksterne samarbeidspartnere
- kan utvikle veiledningsmetoder og verktøy som er relevante for veiledning av praksiskandidater
De formulerte læringsutbyttebeskrivelsene i dette emnet bygger på dem formulert i Studieplan for Veiledning av lærlinger for instruktører og faglige ledere med ansvar for opplæring i bedrift. Allikevel er det hensyntatt emnespesifikke formål uttrykt i innledningen over.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppediskusjoner og summegrupper, refleksjonsoppgaver enkeltvis og i grupper, studiebesøk og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra med sin faglige stemme i undervisningsøktene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell oppgave på 2 sider om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
- Arbeidskrav 2: En gruppevis oppgave hvor et nærmere definert undervisningsopplegg egnet for å fremme god læring, presenteres muntlig. Hver gruppe skal bestå av inntil 3 studenter, og presentasjonen er på ca. 15-20 minutter. Det er obligatorisk deltakelse på medstudentenes presentasjoner, og hver gruppe skal gi tilbakemelding på sine medstudenters presentasjoner.
Formålet med arbeidskravene er å gi studentene muligheten til å integrere teoretisk kunnskap fra pensum og undervisning i emnet med problemstillinger som eksisterer i arbeidslivet og i bransjevirkeligheten.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en gruppebasert semesteroppgave inkludert gruppebasert logg. Gruppen skal bestå av inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på maks 20 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet inngår som et valgemne på Årsstudium i organisasjon og ledelse.
Emnet tilbys også til studenter som tar enkeltemner.
Opptakskrav
For enkeltemnestudenter kreves generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser i Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Godkjent realkompetanse er yrkespraksis i tilknytning til forvaltning, drift og vedlikehold av bygg, hvorav minst ett år er i lederstilling.
Emneansvarlig
Ellen Nygard