Programplaner og emneplaner - Student
BALV3600 Facility Management (FM) in organizations Course description
- Course name in Norwegian
- Fasilitetsstyringen i organisasjoner
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorModules in Administration and Management, and Welfare
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Felles for alle organisasjoner uansett sektor og land er at de har tjenester og funksjoner som støtter aktivitetene som utgjør kjernevirksomheten til organisasjonen. Alle disse servicetjenestene og støttefunksjonene må koordineres, ledes og styres. Det gir kjernevirksomheten merverdier.
Emnet gir en innføring i Facility Management (fasilitetsstyring, FM) som fagområde. Emnet legger vekt på metodiske og praktiske tilnærminger til ledelsesfunksjonen beskrevet og utdypet i den globale standarden NS-EN ISO 41001:2018 Fasilitetsstyring - Ledelsessystemer; Krav og brukerveiledning. Tilnærmingen til fagområdet gjennom undervisning og litteratur er preget av den nye definisjonen av FM hvor et klart formål er å forbedre menneskers livskvalitet i tillegg til det mer åpenbare - forbedre produktiviteten kjernevirksomheten, jf. definisjonen av FM i den globale standarden NS-EN ISO 41011:2018 Fasilitetsstyring (FM) - Terminologi:
«Ledelsesfunksjon i en virksomhet som understøtter mennesker, sted og prosess med det formål å forbedre menneskers livskvalitet og produktiviteten til kjernevirksomheten innenfor et bebygd område»
FM-organisasjonen til en virksomhet kan karakteriseres som en organisasjon i organisasjonen. Emnet gir studenten forutsetning for å være leder i denne nisjen, med behov i enhver organisasjon.
Recommended preliminary courses
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- Har bred kunnskap om utvikling og formidling av kunstneriske konsepter til ulike målgrupper.
- Har kunnskaper om kunstnerisk utviklingsarbeid, queer metodologi og aksjonsforskning.
- Kjenner til norske og internasjonale drag-prosjekter/praksiser.
Ferdighet
Studenten:
- Kan anvende kunnskap om drag, kunstneriske prosesser og produksjon til å skape egne prosjekter, og gjennomføre kreative prosesser.
- Kan selv og med andre planlegge, utøve og reflektere over egne og andres dragpraksis.
- Kan drøfte fenomenet drag opp mot samfunnsrelevant spørsmål, og la dette gjenspeiles i den kunstneriske prosessen.
- Kan utvikle en problemformulering for et dragprosjekt i samfunnet med utgangspunkt i sitt og andres skapende arbeid.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan beskrive, analysere og kommunisere eget og andres kunstneriske dragpraksis til fagfeller og til allmennheten.
- Kan plassere sitt eget arbeid i relasjon til tverrfaglig og samtidskunstnerisk praksis og teori.
Teaching and learning methods
På dette studiet lærer studentene praktiske og teoretiske tilnærminger til kunstformen drag, studentene får lære om det norske dragfeltet og ta del i samarbeid med representanter fra dette, og skal utvikle projekter med utgangspunkt i drag som metode. De skal anvende teori i praktisk arbeid alene eller i samarbeid med andre, og en sentral forskningstradisjon på dette studiet er aksjonsforskning hvor det praktiske arbeidet drives av spørsmål om endringsbehov.
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, forestilingsarbeid, utprøvinger av kostyme og sminke, konseptutvikling, sminking, kostymedesign, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.
Course requirements
Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:
1. Prosjektbeskrivelse: Studenten skal skrive en prosjektbeskrivelse av sitt prosjekt på mellom 700 - 1200 ord.
2. Praktisk estetisk: Studenten skal ta del i og gjennomføre et dragprosjekt alene eller sammen med andre (minimum 1, maks 5) på studiet der studenten benytter seg av det hen har tilegnet seg av kunnskaper og erfaringer for å utvikle et dragprosjekt som skal formidles til en tenkt målgruppe. Det er ikke noe krav om at studenten selv må være delaktig på scenen, men hen skal ha ansvar for det kunsteriske og produksjonsmessige ved prosjektet.
Arbeidskravene må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Det er emne- og/eller fagansvarlig som godkjenner arbeidskravene.
Obligatorisk oppmøte
Oppmøte i forelesning/workshops er obligatorisk. Det kreves minimum 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Hvor mange undervisningsaktiviteter som utgjør 80% blir avklart av emneleder ved studiestart når timeplanen er publisert. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Assessment
Eksamen i dette emnet er todelt, med én skriftlig og én muntlig del:
Del 1: Muntlig
I etterkant av den praktisk estetiske arbeidskravet, gjennomføres en muntlig eksaminasjon som innledes med en presentasjon fra studenten og en dialog med sensorene. I presentasjonen skal studenten drøfte den kreative prosessen, kunstneriske valg, teoretiske perspektiver og selve gjennomføringen ved å sette dette opp mot hverandre. Studenten disponerer 20 minutter på presentasjonen og deretter følger det en samtale med spørsmål fra sensorene på ca. 15 minutter.
Muntlig eksamen teller 70% av karakteren, og kan ikke påklages.
Del 2: Skriftlig
Med utgangspunkt i arbeidskravene, skal studenten reflektere, diskutere og drøfte sitt prosjekt opp mot samfunnsrelevante spørsmål og relevant teori. Oppgaven skal være mellom 2500 - 3000 ord.
Skriftlig eksamen teller 30 % av karakteren, og kan påklages. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Gradert skala A - F.
Admission requirements
Course contact person
Ellen Nygard