EPN-V2

BALV3600 Fasilitetsstyringen i organisasjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Facility Management (FM) in organizations
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

Anbefalte forkunnskaper

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the Group.

Forkunnskapskrav

The student must have been admitted to the study programme.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

· innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger

· innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem

· kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene

· kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet

· innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene

· kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser

· kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet

Ferdigheter

Studenten kan

· gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM

· utforme aktuelle krav til god ledelse av FM

· vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder

· bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser

· styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås

· velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser

· anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner

Generell kompetanse

Studenten

· har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid

· har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper

· kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver og gruppearbeid, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra i diskusjonen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst på to sider om et oppgitt tema.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Emneansvarlig informerer om innleveringsfrist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på3 dager/72 timer.

Besvarelsen har en ramme på 15 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Project examination, consisting of a group assignment with up to 5 students, based on a case with a health claim in the media. The assignment will include the levels of the EBP model. The assignment is submitted as a written paper of 1500 words (+/- 10 prosent) according to further specified criteria.

Each group decides whether their assignment is to be submitted in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Resit exam: If the assignment is given the grade Fail, the group can submit a revised version once.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet inngår som et valgemne på henholdsvis Bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet og Årsstudium i organisasjon og ledelse.

Emnet tilbys også til studenter som tar enkeltemner.

Opptakskrav

For enkeltemnestudenter kreves generell studiekompetanse.

Emneansvarlig

Ellen Nygard