EPN-V2

BALV3500 EU Law and Politics Emneplan

Engelsk emnenavn
EU Law and Politics
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course discusses the most important legal aspects and political dynamics of the European Union (EU). The focus is on its legal foundations, institutional structure and decision-making processes. At the end of the course the student will be able to understand and critically assess core issues arising in the field of EU Law, the development of the EU’s political system, and the main political dynamics that characterize the European context. Emphasis is given to the EEA Agreement and to the relationship between Norway and the European Union.

Language of instruction is English.

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the European Union and the EEA: historical development, theories of European integration, Treaties, etc.
  • topics of EU and EEA Law: legal sources, effects of EU legislation in the national systems, the EEA Agreement, free movement of people, etc.
  • the functioning of the EU institutional framework: composition and competences of the institutions, procedures, inter-institutional relations and main political dynamics that characterize the decision-making processes
  • topical issues: democracy, relationship between Norway and the EU, current issues in the European context

Skills

The student is able to

  • demonstrate understanding of the European integration process
  • solve basic legal questions of EU Law independently, identifying and utilizing relevant legal sources
  • analyze and illustrate how the institutional structure and decision-making processes of the EU work

General competence

The student is able to

  • understand and critically assess core issues in the European context
  • use specialized terminology and write on the topics studied
  • retrieve legal sources using international databases

Arbeids- og undervisningsformer

The course is based on lectures, group work, assignments, and self-study.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: The students, working individually or in groups, are required to submit a written work of maximum 1200 words. The groups, topics and deadline will be decided by the lecturer and announced on Canvas during the course.

The purpose of the coursework is the development of skills specified under learning outcomes.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the coursework requirement has not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version one time by the given deadline.  

Vurdering og eksamen

The exam in the course is a home exam over a period of 3 hours.

The candidates can write their answers in English or Norwegian.

Hjelpemidler ved eksamen

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Sensorordning

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjekt som metode, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe

Emneansvarlig

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Undervisningsøvelse for medstudenter i grupper på 3-5 studenter. Tid: 45 minutter pr. gruppe. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å planlegge, gjennomføre, observere og vurdere en undervisning.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler som oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal beskrive, begrunne og reflektere over egen læring knyttet opp mot relevant teori.

Arbeidskrav 3

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 800 ord pr. dokumentasjon +/-10% + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.