EPN

BALV3300 Brukermedvirkning og profesjonsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
User Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet / Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger,  tjenesteyterne og politikerne. Emnet gir noen historiske tilbakeblikk på utviklingen av brukermedvirkning. Videre gjennomgås  sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng. Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå.  Det settes også søkelys på hvordan den pågående digitaliseringen av saksbehandlingsprosesser innvirker på bruk av skjønn og på brukermedvirkning.  Vi kommer også inn på implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
  • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
  • rammebetingelser for brukermedvirkning
  • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over ulike grenser for brukermedvirkninger, og utfordringer ved implementering av brukermedvirkning
  • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

Generell kompetanse

Studenten kjenner til og har kunnskap om

  • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
  • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
  • brukerorientert ledelse

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.

Involvering av praksisfeltet

Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav

  • Arbeidskrav:  Et skriftlig arbeidskrav på 2500 ord (+/- 10 prosent). Forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg. To eller tre studenter leverer arbeidskrav sammen. 
  • Studentgruppene som har levert inn arbeidskrav gir deretter kommentarer til en annen gruppes arbeidskrav.  
  • Faglærer godkjenner de innleverte arbeidskravene.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 2 dager (48 timer). 

Besvarelsen skal ha et omfang på 2500 ord (+/- 10 prosent). Forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Heidi Woll