EPN-V2

BALV3300 Brukermedvirkning i offentlig virksomhet Emneplan

Engelsk emnenavn
User Participation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng.;Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå.; Det settes også søkelys på hvordan den pågående digitaliseringen av saksbehandlingsprosesser innvirker på bruk av skjønn og på brukermedvirkning.;;Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.;

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskap om

    • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
    • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
    • rammebetingelser for brukermedvirkning
    • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
    • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

    Generell kompetanse

    Studenten kjenner til og har kunnskap om

    • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
    • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
    • brukerorientert ledelse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.

    Involvering av praksisfeltet

    Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Et skriftlig arbeidskrav på 2500 ord (pluss/minus 10 prosent) og der forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg.; Arbeidskravet kommenteres av faglærer og/eller medstudent. Det kan enten leveres individuelt eller;to studenter kan levere arbeidskrav sammen.;;

    Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.»

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 2 dager/48 timer.

    Besvarelsen skal ha et omfang på 2500 ord (pluss/minus 10 prosent) og der forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.;

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.; Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Heidi Woll;