EPN-V2

BALV3300 Brukermedvirkning i offentlig virksomhet Emneplan

Engelsk emnenavn
User Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
  • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
  • rammebetingelser for brukermedvirkning
  • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
  • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

Generell kompetanse

Studenten kjenner til og har kunnskap om

  • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
  • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
  • brukerorientert ledelse

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
  • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
  • rammebetingelser for brukermedvirkning
  • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
  • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

Generell kompetanse

Studenten kjenner til og har kunnskap om

  • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
  • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
  • brukerorientert ledelse

Arbeids- og undervisningsformer

Et skriftlig arbeidskrav på 3000 ord (pluss/minus 10 prosent) og der forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Arbeidskravet kommenteres av faglærer og/eller medstudent. Det kan enten leveres individuelt eller to studenter kan levere arbeidskrav sammen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Et skriftlig arbeidskrav på 2500 ord (pluss/minus 10 prosent) og der forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg.; Arbeidskravet kommenteres av faglærer og/eller medstudent. Det kan enten leveres individuelt eller;to studenter kan levere arbeidskrav sammen.;;

Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.»

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 48 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Heidi Woll