Programplaner og emneplaner - Student
BALV3300 Brukermedvirkning i offentlig virksomhet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- User Participation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetEnkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfagÅrsstudium i organisasjon og ledelseEnkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler samhandling mellom brukere av velferdsstatens ordninger og tjenesteyterne. Emnet gjennomgår sentrale rammebetingelser for brukermedvirkning. Vi vil reflektere over begrepet brukermedvirkning og relatere det til andre beslektede begreper i norsk kontekst, men også i internasjonal sammenheng.;Brukermedvirkning relateres særlig til demokratisering og borgerrettigheter på individ- og systemnivå.; Det settes også søkelys på hvordan den pågående digitaliseringen av saksbehandlingsprosesser innvirker på bruk av skjønn og på brukermedvirkning.;;Emnet tar også for seg implementering av brukermedvirkning gjennom ledelse av profesjoner. Eksempler fra praksisnær forskning vil bli trukket inn i undervisningen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.;
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
- interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle ved implementering av brukermedvirkning f
- rammebetingelser for brukermedvirkning
- etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
- sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.
Generell kompetanse
Studenten kjenner til og har kunnskap om
- brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
- etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
- brukerorientert ledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger og gruppearbeid.
Involvering av praksisfeltet
Forelesere fra praksisfeltet og brukere i praksisfeltet trekkes inn i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Et skriftlig arbeidskrav på 2500 ord (pluss/minus 10 prosent) og der forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg.; Arbeidskravet kommenteres av faglærer og/eller medstudent. Det kan enten leveres individuelt eller;to studenter kan levere arbeidskrav sammen.;;
Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.»
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 2 dager/48 timer.
Besvarelsen skal ha et omfang på 2500 ord (pluss/minus 10 prosent) og der forside, litteraturliste og eventuell innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.;
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.; Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Heidi Woll;