Programplaner og emneplaner - Student
BALS3300 Bærekraftig styring i offentlig sektor Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable management in public sector
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
Innledning
Samfunnet trenger kunnskap om bærekraftig styring i produksjonen av velferdsgoder. Det er behov for mer kunnskap og bedre ferdigheter for å utvikle og fornye offentlig sektor som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge muligheter for kommende generasjoner for å få dekket sine behov. Det er også innenfor forskning økende interesse for å undersøke hvordan bærekraft påvirker styring av virksomheter i offentlig sektor, både på kommunalt og statlig nivå. Dette emnet gir en innføring i teoretisk og praktisk utvikling innenfor bærekraftig styring og hvordan dette påvirker mål- og resultatstyring, budsjett og regnskap, finansiering, rapportering, regelverk, etikk og samfunnsansvar for å arbeide mot det grønne skifte i offentlig sektor.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om utfordringer i lederrollen
- inngående kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
- innsikt i sentrale og internasjonale ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide systematisk med egne lederutfordringer
- kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
- analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
- legge til rette for læring og teamutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser med medarbeidere og andre ledere i ulike kontekster
- kommunisere om faglige problemstillinger og analyser innenfor fagfeltet ledelse.
Læringsutbytte
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Mellom samlingene får deltakerne arbeidsoppgaver som er knyttet til undervisningsopplegget.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatoriske aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1: Emnet forutsetter aktiv deltagelse. Samlingene i emnet er detfor obligatoriske. Obligatorisk oppmøte regnes som et arbeidskrav som må være innfridd for å få adgang til eksamen. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25 % mister studenten retten til å fremstille seg for eksamen.
- Arbeidskrav 2: Studenter skal lese en bok fra en utvalgt liste over lederskapsbøker og gi en kort presentasjon på 5-10 minutter om boken.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-12 sider (ekskludert innholdsfortegnelse og litteraturliste). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått / ikke bestått
Vurderingsuttrykk
Malte Runge
Sensorordning
Studentene bør ha ledererfaring.
Emneansvarlig
Inger-Lise Langslet