EPN-V2

BALS3200 Økonomi, samfunn og offentlig politikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Economy, Society, and Public Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Offentlig sektor er stor og sammensatt. Offentlige ansatte i administrasjon, ledelse og andre roller trenger kunnskap om økonomiske begreper og rammeverk i arbeid med politikkutforming og for å kunne sette seg inn i kvantitative analyser av politikk.

I dette kurset vil studentene utvikle analytiske ferdigheter mens de arbeider med de mest presserende politiske problemene våre samfunn står overfor: ulikhet, finansiell ustabilitet, klimaendringer, verdiskaping og innovasjon.

Dette kurset er for:

  • Alle som ønsker å lære å bruke samfunnsøkonomi til å forstå og gjøre seg opp velbegrunnede synspunkter om politiske saker.
  • Alle som ønsker praktisk opplæring i å forstå og å bruke data for å forstå mer om økonomi og politikkens virkninger
  • Alle som er interessert i sosial og økonomisk politikk, som tar en grad knyttet til politikk, eller håper å ha en jobb i offentlig sektor i fremtiden.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

BAL2300 Samfunnsøkonomi eller minst 10 studiepoeng i grunnleggende samfunnsøkonomi.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kjennskap til grunnleggende økonomiske prinsipper innenfor mikroøkonomi, adferdsøkonomi og offentlig økonomi
  • har god kjennskap til økonomisk teori om markeder, når de fungerer og når de ikke gjør det
  • kan redegjøre for prinsipper som rettferdiggjør statlig intervensjoner og regulering av økonomien

Ferdigheter

Studenten

  • har erfaring med å undersøke viktige politiske problemer ved bruk av data
  • kan analysere sosiale fenomen ved bruk av samfunnsøkonomiske begreper og tankegang
  • kjenner til metodikk for å evaluere kostnader, fordeler og langsiktige konsekvenser av politikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere hvordan ulike politikkforslag kan påvirke insentiver og forventet adferd
  • kan argumentere for når markeder bør reguleres og vurdere etikk og rettferdighet i sammenheng med politikkutforming

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teoretiske modeller og hovedproblemstillinger innen oversettelse og tolking i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om hovedproblemstillinger innen profesjonsutvikling av tolking i offentlig sektor og tolkens yrkesidentitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fagets sentrale begreper for å tilnærme seg tolke- og oversettelsesprosessen på en akademisk fundert måte.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle erfaringer i diskusjoner om fagets utvikling og gjennom dette bidra til utvikling av god tolkepraksis

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Digital kalkulator (Desmos Scientific) blir tilgjengeliggjort i eksamenssystemet. Det er ikke tillatt å ha med egen kalkulator.

Vurderingsuttrykk

Avsluttende vurdering består av en individuell, muntlig presentasjon av et oppgitt tema som spilles inn hjemme (lydopptak) og leveres digitalt i universitetets digitale eksamensplattform. Omfang - maksimum 15 minutter, minimum 10 minutter. Studentene får oppgaveteksten to uker før innleveringsfristen. Det tilbys frivillig gruppeveiledning (forum) en uke før innlevering av eksamen.

Ny/utsatt eksamen Ved ny/utsatt eksamen blir det gitt en ny oppgavetekst med et nytt tema for den muntlige presentasjonen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt.

Emneansvarlig

Bestått/Ikke bestått.

Bestått: Studenten dokumenterer gode kunnskaper og god evne til selvstendig bruk av relevante begreper, teorier og metoder, samt viser god forståelse for tolkens yrkesutøvelse i offentlig sektor i Norge. Studenten viser et godt refleksjonsnivå i forhold til læringsmålene.

Ikke bestått: Studenten dokumenterer ikke gode kunnskaper og god evne til selvstendig bruk av relevante begreper teorier og metoder, samt viser liten forståelse for tolkens yrkesutøvelse i offentlig sektor i Norge. Studenten viser ikke tilstrekkelig refleksjonsnivå i forhold til læringsmålene.