EPN-V2

BALS3000 Offentlige anskaffelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Procurement Law
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter rettsreglene om hvordan det offentlige skal og kan foreta sine anskaffelser. Emnet ses i sammenheng med emnene juridisk metode og forvaltningsrett og kommunalrett.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, anestesiavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal selvstendig ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i intensivsykepleie. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

Arbeids- og undervisningsformer

INTENPRA2 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • Kan anvende kunnskap på nye områder innen intensivsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie

Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling
  • kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
  • kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
  • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
  • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
  • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
  • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i intensivsykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Vurdering og eksamen

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Hjelpemidler ved eksamen

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Undervisning/veiledning til pasient.
  3. Undervisning/veiledning til medstudenter.
  4. Gjennomført AHLR-simulering x to.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Bestått/ ikke bestått.

Emneansvarlig

Sensorordning: Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet.. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.