EPN-V2

BALPRAK Practice Course description

Course name in Norwegian
Praksis
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom praksisperioden er studentene ute i yrkesfeltet og får erfaring i hvordan teorier og ferdigheter i studiet har relevans for arbeidslivet, inkludert evnen til å kommunisere og samarbeide. Praksisperioden går over 9 uker, og man regnes som ordinær student i hele perioden. Studenten er likevel forpliktet til å innordne seg etter de reglene og forventninger som gjelder for ansatte på praksisstedet. Praksisperioden er ulønnet.

Studenten skal i praksisperioden få mulighet til å prøve sine kunnskaper og ferdigheter ved å utføre administrative oppgaver eller lederoppgaver som er relevant for studiet. Praksisplasser som godkjennes må sørge for at studenten får nødvendig veiledning i praksisperioden.

Praksisstedet skal være faglig relevant for utdanningen, fortrinnsvis i offentlig sektor. I spesielle tilfeller kan praksis også være i pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved OsloMet.

Studentene er selv ansvarlige for å skaffe praksisplass. Praksisplass skal godkjennes av OsloMet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Studenter som mangler mer enn 25 studiepoeng, etter eksamen i tredje semester (inkludert ny og utsatt eksamen) kan ikke gå ut i praksis.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • dybdekunnskap om hvordan arbeidsplassen er organisert
  • oversikt over hvilke oppgaver som blir utført på arbeidsplassen
  • innsikt i hvordan administrative arbeidsoppgaver kan løses
  • innsikt i hvordan hun eller han fungerer i en arbeidssituasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere og analysere økonomiske, juridiske og samfunnsfaglige problemstillinger
  • utføre og delta i forskjellige former for administrativt arbeid
  • reflektere over utføring av eget arbeid på praksisstedet
  • kommunisere og samarbeide i ulike arbeidssituasjoner
  • redegjøre for minst ett forhold ved arbeidsplassen som har relevans for teorien i studiet og diskutere hvorvidt dette også gjelder i andre land

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende teoretiske kunnskaper i praktiske arbeidsoppgaver
  • systematisere og formidle kunnskap skriftlig og muntlig
  • vise evne til selvrefleksjon og korrigering av egen adferd gjennom tilbakemeldinger
  • vise evne til analytisk tenkning og refleksjon rundt problemstillinger knyttet til praksis

Teaching and learning methods

Det avholdes obligatoriske møter og praksissamlinger. Nærmere informasjon gis av emneansvarlig.

Course requirements

INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT

INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.

Den handler om å få økt bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.

Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på en hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter.

Studentenes arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca. 40 timer (1,5 stp.).

Læringsaktivitetene gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.

Assessment

For å bestå praksis må studenten ha oppfylt kravet til nærvær på praksisstedet, deltatt på praksissamlingene før og etter praksisperioden, og fått godkjent arbeidskravene.

Refleksjonsdokumentet skal presenteres på praksissamlingen etter praksisperioden. Presentasjonen skal vare i omtrent 10 minutter.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv
  • kan diskutere og reflektere over sin egen, framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte.

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn unge og familiene deres

Grading scale

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.

Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1100 i forkant av de to seminardagene.

Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Course contact person

Inger-Lise Langslet