EPN-V2

BALH3100 Strategic Human Resource Management Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
  • har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studenten har

  • forståelse av migrasjonsstrømmer og deres årsaker (migrasjonsteori)
  • innblikk i motiver og beveggrunner for ulike typer migrasjon;
  • grunnleggende innblikk i migranters opplevelser
  • grunnleggende innsikt i sammenhengen mellom sosial endring, økonomisk endring og migrasjon
  • kunnskap om sammenhengen mellom migrasjonsstrømmer og kontroll;
  • kunnskap om statlige forpliktelser overfor flyktninger og migranter
  • kjennskap til sentrale dilemmaer i nasjonal, europeisk og global migrasjonspolitikk

Ferdigheter;

Studenten kan:

  • vurdere årsaker til, virkninger av og utfordringer knyttet til migrasjon for sender- så vel som mottakerland
  • gjøre faglige vurderinger basert på sentrale migrasjonsteoretiske perspektiver
  • identifisere sammenhenger mellom innvandringspolitikk, integreringspolitikk og velferdspolitikk

Generell kompetanse;

​Studenten;

  • har innsikt i migrasjonens sosiale, kulturelle og samfunnsøkonomiske virkninger både fra senderlandets og mottakerlandets perspektiv;
  • kan anvende teoretisk kunnskap i konkrete problemstillinger knyttet til migrasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

3. En akademisk tekst (om lag 1200 ord).

Eksamensresultatet kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 6;timer. Skrifttype Arial/Calibri 12 pkt.;;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anne Balke Staver