EPN-V2

BALH3100 Strategic Human Resource Management Emneplan

Engelsk emnenavn
Strategic Human Resource Management
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studentene få en innføring i Strategisk HRM (Human Resource Management). HRM er kritisk for alle type organisasjoners levedyktighet og omhandler alle aktiviteter som gjelder ledelse av mennesker og arbeid i organisasjoner. God ledelse av menneskelige ressurser kan gi helsefremmende organisasjoner som også er effektive og lønnsomme. I dette emnet vil studentene få en innføring i grunnleggende teorier som er relevant for HRM med et særlig fokus på kjerneaktivitetene rekruttering, prestasjonsledelse og kompetanseutvikling. De vil også få kjennskap til ulike typer evalueringsverktøy og metodikk som brukes innenfor HR-feltet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om den strategiske betydningen av HRM
  • bred kunnskap om relevante HRM-aktiviteter, med spesifikt fokus på rekruttering, prestasjonsledelse og kompetanseutvikling
  • innsikt i de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess fra jobbanalyse til innstilling og ansettelse
  • kunnskap om systemer og metoder for prestasjonsledelse og kompetanseutvikling i organisasjoner
  • innsikt i betydningen av likebehandling og mangfold på arbeidsplassen
  • kunnskap om målinger en benytter ved leder-, medarbeider og prestasjonsutvikling
  • kunnskap om den profesjonelle samtalen og hvordan denne kan benyttes i forbindelse med karriereutvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide jobbanalyser og legge opp fremdriftsplaner for de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess
  • frtolke ulike typer tester som en benytter ved leder-, medarbeider- og prestasjonsutvikling
  • bruke metodikk for å analysere kompetansebehov i organisasjoner
  • bidra til gjennomføring, oppfølging og avslutning av rekrutteringsprosesser
  • bruke metodikk for å følge opp ansatte i forhold til prestasjons- og kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for etiske problemstillinger knyttet til rekrutteringsprosesser, prestasjonsmålinger og karriereutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, og casestudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal gjennomføre et intervju i en selvvalgt HR-avdeling om utvalgte emner innen rekruttering og karriereutvikling. Dette intervjuet skal arbeides med i grupper i en av undervisningsøktene der det er obligatorisk deltagelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Vurderingen skjer i form av en individuell oppgave på maksimalt 8 sider gitt som hjemmeeksamen over to dager (48 timer).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle skriftlige hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Den individuelle oppgaven vurderes på en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern sensor brukes ved tvil om besvarelsen er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 % av besvarelsene som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelser.