EPN-V2

BALH3000 Organizational Behavior and Leadership Emneplan

Engelsk emnenavn
Organizational Behavior and Leadership
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

How and why do individual employees and groups of employees behave the way they do within an organizational setting? How do leaders achieve the best outcomes for their organizations? Organizational behavior and leadership theories address these questions and their possible answers from different angles. Such theories aim to understand, explain and improve attitudes of individuals and groups in organizations. This understanding is important for the facilitation of positive individual, group, and organizational functioning, success and competitive advantage. This course addresses these issues and is an introduction to psychological theory in an occupational perspective.

Students who participate in this course will acquire knowledge about how different psychological factors affect human behavior in organizations. An overview of contemporary research based knowledge and the most important topics, concepts, and contributions within this field is provided.

Language of instruction is English.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The students will obtain

  • a basic understanding of contemporary research based knowledge in organizational behavior and leadership. They will also become familiar with the most important topics, concepts, and contributions, which include:
    • individual differences and diversity
    • attitudes and decision making
    • perceptions and learning
    • motivation
    • team processes
    • leadership

Skills

The students will be able to

  • critically examine and use different theoretical approaches and perspectives from the subject area to understand and analyze challenges and dilemmas relating to human behavior in organizations
  • use knowledge from organizational behavior and leadership theories as well as empirical evidence when making and implementing decisions in organizations
  • write a term paper clear and concise

General competence

The students will

  • be able to communicate and discuss the major theories and research findings from this field, orally and in writing.
  • acquire skills in critical reflection on the subject area's possibilities and limitations.
  • convey knowledge through presentation and discussion.

Arbeids- og undervisningsformer

Various work methods will be used such as lectures, discussions about current issues, and assignments. A focus will be on learning how to write academic term papers. The students are expected to work on assignments both individually and in groups outside of the joint lectures.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emneplanen bygger på (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.;

Emnet bygger på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk. I dette emnet vil studentene lære hvordan man kan observere, dokumentere og forstå språkmiljøet i barnehagen og hvordan man kan bidra til å skape et godt språkmiljø for alle barna i barnegruppen, både små og store barn, énspråklige og flerspråklige barn, og barn med typisk og atypisk utvikling.;

Ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017) skal barnehagen skape et rikt og variert språkmiljø for alle barn. For å skape et godt språkmiljø, står det i Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen (2009) at barnehagen bør satse på godt samvær, meningsfulle samtaler mellom barn og mellom barn og voksne og å dele felles opplevelser med hverandre. Dette er eksempler på aktiviteter som gjør at barna får delta i språkutviklende samtaler hvor de får utvidet ordforrådet sitt. Stortingsmeldingen Framtidens barnehage (2012-2013) understreker at språkmiljøet skal være berikende også for barn som har et annet morsmål enn norsk, og barn med særlige behov.;

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
  • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
  • har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
  • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
  • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
  • kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
  • kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.;

Vurderingsuttrykk

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer. Studentdeltakelse, prosjektarbeid og praksis er viktige deler av studiet i tillegg til forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det legges stor vekt på at studentene tar ansvar for egen læring og deltar aktivt i faglig samarbeid.;

Prosjektarbeid med fokus på språkmiljøet i barnehagen

Studentene skal tilegne seg kompetanse i å kunne delta i og lede et pedagogisk prosjektarbeid som tar sikte på å styrke, fremme og/eller inspirere til et variert og rikt språkmiljø i barnehagen. Prosjektet omfatter observasjon, dokumentasjon, formidling til barn og voksne i barnehagen, gjennomføring av prosjektet og etterarbeid blant annet i form av en fagartikkel, som utgjør av eksamen i emnet. Det vil bli tilbudt veiledning i forbindelse med arbeidet med fagartikkelen.;

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.

;Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen, "Retningslinjer for praksis" og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperiode.

Sensorordning

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av:

  • Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid eller http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.;

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges