EPN-V2

BALFORK Kvalifiseringskurs i matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introductory Course in Mathematics
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Kvalifiseringskurset i matematikk gir nødvendige forkunnskaper i matematikk for økonomi- og metodefag, herunder å oppøve evnen til logisk tenking og kritisk vurdering. Forkurset inneholder dels elementær algebra, dels sentrale emner innenfor matematisk analyse med særlig relevans for økonomi.

Forkunnskapskrav

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende generell studiekompetanse

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper i matematikk innen:

  • elementær algebra
  • enkel finansmatematikk
  • funksjonsanalyse for funksjoner av en og to variabler

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre ulike algebraiske operasjoner, blant annet innen potensregning, brøkregning og renteregning
  • løse likninger og likningssystemer
  • analysere utvalgte problemer innen finansmatematikk: Nåverdi, sluttverdi, serielån og annuitetslån
  • analysere funksjoner av en variabel: Nullpunkter, maksimum og minimum, konkavitet og konveksitet, vendepunkter
  • regne ut elastisiteten til en funksjon av en variabel og tolke resultatet
  • analysere funksjoner av to variabler: Stasjonærpunkter, klassifisering av stasjonærpunkter, maksimum og minimum, optimering under en bibetingelse (Lagranges metode)

Generell kompetanse

Studenten

  • har oppøvd evnen til logisk og analytisk tenkning, samt kritisk vurdering
  • kan lese matematisk formulerte resonnementer innenfor relevant faglitteratur
  • har forståelse for matematikk som analytisk verktøy for å vurdere prosjekter i offentlig sektor
  • kan benytte matematikk i skriftlige fremstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har et omfang på ca. 40 timer. Det blir gjennomført i andre semester. Det legges stor vekt på løsning av oppgaver med eget oppgaveseminar, og undervisningen er basert på at studentene arbeider med oppgaver gjennom hele emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i basisgrupper videreføres.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell undervisningsøvelse, basert på den didaktiske relasjonsmodellen, for medstudenter i faggrupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap innen deres eget fagområde, hvor dere i forkant kartlegger behov og ønsker om tema. Omfang: 15-20 minutter pr. student. Dere skal levere inn et individuelt refleksjonsnotat (inntil 800 ord) med undervisningsplan som vedlegg.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler. Omfang: 2000 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering med mer fra pedagogisk praksis, og gjøre rede for hva studenten har lært i praksisperioden.

Arbeidskrav 3

Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 1200 ord +/- 10% pr. yrke. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.