Programplaner og emneplaner - Student
BAL3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Journalism is changing and so is investigative journalism. Amongst the factors that affect investigative journalism are emerging digital media and changing technology. This course aims to encourage investigative journalism in digital times and gives students the opportunity to collaborate across borders using digital technology. A rising trend within international investigative journalism is to collaborate across borders and exchange useful information and data. Similarly, investigative journalists increasingly work in interdisciplinary teams drawing on expertise from such fields as law, economy, information technology and social science. The course seeks to deepen the understanding and knowledge of such investigative journalism.
The course will emphasize digital ways to investigate data. Students will learn principles of big data harvesting and analysis, and they will collaborate internationally with other students either on analyses of digital working methods or on doing more practical research related to investigative stories.
Another important aspect will be securing digital life and protecting sources when doing collaborative investigations across borders.
Language of instruction is English.
Forkunnskapskrav
None (see recommended preliminary courses).
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
- kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
- innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
- kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
- er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem
Generell kompetanse
Studenten
- kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
- har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
- kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder
- er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Lectures and workshops.
The teaching takes place in person, on campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag. En mal for prosjektskissens innhold tilgjengeliggjøres for studentene i høstsemesteret i 3. studieår.
- Arbeidskrav 2: Levere og presentere utkast på oppgaven på inntil 2 seminarer. På seminaret mottar studentene tilbakemeldinger fra faglig ansatte og medstudenter. Alle studenter skal ha forberedt presentasjon og tildeles en oppgave å gi tilbakemelding på. Seminarene er obligatoriske og organiseres av emneansvarlig.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom prosjektskissen ikke blir godkjent, må studenten levere en omarbeidet skisse innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
The exam is a four-days written individual home examination of approximately 10 pages (not including front page and literature list). The paper may be written in either English or Norwegian (or another Scandinavian language). Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F
Sensorordning
The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.
Emneansvarlig
Røy Krøvel