EPN-V2

BAL3100 Integration and Challenges of Modern Society Emneplan

Engelsk emnenavn
Integration and Challenges of Modern Society
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

This course covers the main topics concerning societal integration and societal trends in modern society. What are the basic disadvantages of a highly modern integrated society? What is political development and the role of the work? In this course the students are invited to reflect on these and other questions related to these topics.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • basic questions related to integration
  • questions and problems concerning modernity
  • questions concerning state, bureaucracy, and nation building
  • the meaning of work in the New Capitalism

Skills

The student is able to;;

  • reflect on the relationship between political development and the state
  • reflect on what constitutes racism
  • analyze empirical knowledge and discuss questions related to the development of national building
  • consider the central arguments for and against societal integration
  • consider the views on the role of work in New Capitalism

General competence

;The student will be able to:

  • critically discuss and reflect on ethical consequences of major theories on integration and modernity
  • convey knowledge connected to major topics on integration and challenges in modern society

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir studentene oppdatert og avansert kunnskap om organisasjonsendringer og ledelse av endringsprosesser. Studentene tilegner seg omfattende innsikt i analyse av konteksten for endringer, både eksterne og interne forutsetninger. En stor del av emnet er tilegnet forståelse av endringsprosesser. For å kunne håndtere endringer er det avgjørende å ha avansert innsikt i hvordan endringsreaksjoner opptrer. Derfor er forståelsen av grunnlaget for ulike typer endringer avgjørende for utvikling av kapasiteten til å endre. Emnet setter studentene bedre rustet til å kunne fungere både i lederposisjoner, og i stabsposisjoner som pådrivere i endringsprosesser.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten har

  • avansert kunnskap om ulike typer organisasjonsendringer, planlagte så vel som kontinuerlige endringsprosesser
  • dybdekunnskap i analyse av omgivelser og pådrivere for endringer
  • spesialisert kunnskap om ulike organisasjonstyper, og hvordan de kan håndtere endringer
  • spesialisert kunnskap om motstand mot endringer, og hvordan motstand representerer både en ressurs og en utfordring samtidig
  • dybdeforståelse av ulike typer reaksjoner på endringer fra medarbeidere i organisasjonen

Ferdigheter 

Studenten kan

  • ta i bruk avanserte analysemetoder for å forstå drivkrefter bak endringer, både eksternt og internt
  • anvende spesialisert innsikt for å forstå ulike organisasjonstyper, og former for endringsdyktighet
  • analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
  • forstå hva som kreves for å designe endringsprosesser, og gjennomføre disse

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • anvende og integrere avanserte modeller for endringer, og se sammenheng med strategi- og ledelsesfag og øvrige økonomistyring- og ledelsesfag som inngår i utdanningen på et avansert nivå
  • anvende avansert kunnskap gjennom en reflektert tilnærming innenfor for å designe og drive frem organisasjonsendringer
  • formidle og legge til rette for involvering fra medarbeidere i endringsprosesser på en operativ og gjennomtenkt måte

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
  • Arbeidskrav 2: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
  • Arbeidskrav 3: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
  • Arbeidskrav 4: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.
  • Arbeidskrav 5: Kortfattet innlevering med omfang tilsvarende 4 sider.

Arbeidskravene vil inngå i en mappevurdering. Disse vil være knyttet til teoretiske fenomener knyttet opp mot egen praksis. Disse vil ha ulike formater og vil bli presisert i god tid før oppstart av emnet.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en mappevurdering som inneholder et utvalg av tidligere innleverte arbeider som skal omarbeides og tilpasses, og skal i tillegg suppleres med en faglig basert oversikt og refleksjon. Mappen leveres individuelt. 

Det samlede omfanget på mappen vil være på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.