EPN-V2

BAL3000 Digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Transformation, Organizational Change and Change Management
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

One internal and one external examiner will assess all exams.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet er et typisk integrasjonsemne som søker å se tidligere emner og fag i teoretisk og praktisk sammenheng. Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper, men bygger på at studentene har en viss samfunnsfaglig bakgrunn innen tidligere studier i metode, økonomi, organisasjon og ledelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • digitalisering og digital transformasjon
  • hvorfor og hvordan organisasjoner endres
  • koordineringsutfordringer og mulige løsninger
  • ledelsens rolle i endringsprosesser
  • digital påvirkning og medvirkning
  • digital transformasjon i et samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
  • ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
  • redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
  • sette digital transformasjon i sammenheng med innovasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet reform, organisasjonsendring og endringsledelse
  • har evne til å diskutere faglige relevante problemstillinger knyttet til digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse
  • har evne til kritisk refleksjon rundt fordelene og ulempene ved digital transformasjon i organisasjoner og i samfunnet
  • Kan finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

Arbeids- og undervisningsformer

Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Alle studentene skal i løpet av kurset to ganger gjennomføre og lede gruppediskusjoner. I etterkant av disse skal studentene levere et kort referat på 500-1000 ord hver.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal oppnå gode kunnskaper og ferdigheter i tråd med læringsutbytte i emnet.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere et alternativt arbeidskrav innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Videreutdanning i Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom består av ett emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt.

Formålet til emnet er å gi kompetanse om seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom. Studentene vil bli introdusert til rammebetingelser, teorier og forskning for å styrke forståelsen for å øke kunnskapen om seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom.

Hovedfokuset i emnet er den positive seksualiteten; ikke diagnoser eller begrensninger. Emnet vektlegger hvordan personer i møte med funksjonshemming eller sykdom kan oppnå god seksuell helse og vil vise hvordan profesjonsutøvere kan tilrettelegge for å unngå at den seksuelle helsen blir skadelidende for disse personene.

Emnet gir studenter med ulik fagbakgrunn en felles forståelse av utfordringene og mulighetene knyttet til seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom. Studiet vil belyse hvordan fysisk funksjonshemming, medfødt og ervervet, kan være til hinder for at den enkelte får realisert sin seksualitet. Studentene får også kjennskap til hvordan noen kroniske og vanlige sykdommer påvirker seksualiteten. Manglende informasjon om hvordan funksjonshemming og sykdom påvirker seksualiteten, kan skape angst og utrygghet hos pasienten. At det ikke blir snakket om temaet seksuell helse, kan hindre enkeltpersoner i å utøve sine seksuelle rettigheter

Etikk vil drøftes gjennomgående i emnet, da særlig med vekt på rolleforståelse og relasjon mellom tjenesteyter og tjenestemottaker. Emnet vil vektlegge menneskerettigheter, medborgerskap og livsutfoldelse. Studentene vil få innføring i normer og normkritikk, samt hvordan de kan samtale med den enkelte om seksualitet. Emnet vil gi studentene verktøy til å møte medmennesker og pasienter som opplever at sykdom påvirker deres seksuelle helse og fremheve hvordan interseksjonalitet kan påvirke vår seksuelle helse.

Seksualitetsundervisning er obligatorisk i den norske skolen og nedfelt i læreplanverket. Unge med funksjonshemminger og kroniske sykdommer forteller at de fikk dårligere seksualitetsundervisning og at mange ble antatt å være aseksuelle (Unge funksjonshemmede, 2017). Funksjonshemmedes intresseorganisasjoner er svært opptatte av at unge med funksjonshemminger og kroniske sykdommer må få tilgang til tilpasset seksualitetsundervisning. Emnet vil gi kunnskap om seksualitet og funksjonshemming som kan styrke seksualitetsundervisning til grupper og enkeltelever.

Emnet er kunnskapsbasert og bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukerstyring, som er i tråd med samfunnets krav.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte for forhold knyttet til seksuell helse som ressurs ved funksjonshemming og sykdom
  • vurdere sammenhengene mellom funksjonshemming/sykdom og hindringer for seksuell helse
  • gjøre rede for begrepet interseksjonalitet og hvordan dette påvirker den seksuelle helsen ved funksjonshemming og sykdom
  • drøfte sammenhengen mellom kroppsbilde, seksualitet og selvverd
  • redegjøre for hjelpemidler for seksuallivet og hvordan man tilpasser disse til enkeltindivider

Ferdigheter 

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å fremme seksuell helse ved funksjonshemming og/eller sykdom
  • kritisk vurdere informasjonskilder, utvalgte teorier, rammebetingelser, virkemidler og tiltak innenfor seksuell helse ved funksjonshemming og/eller sykdom
  • reflektere over egne holdninger knyttet til seksuell helse og funksjonshemming/sykdom
  • arbeide selvstendig og bidra i tverrfaglig samarbeid med praktisk og teoretisk problemløsinger innen temaet seksuell helse og funksjonshemming/sykdom

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • kommunisere med profesjonelle og medmennesker om faglige problemstillinger innen området seksuell helse og funksjonshemming/sykdom
  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til seksuell helse og funksjonshemming/sykdom
  • bidra til inklusjon, nytenking og innovasjonsprosesser innen temaet seksuell helse og funksjonshemming/sykdom

Emneansvarlig

Arild Wæraas (arildwae@oslomet.no)