Programplaner og emneplaner - Student
BAL3000 Digital Transformation, Organizational Change and Change Management Course description
- Course name in Norwegian
- Digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorOne Year Programme in Organisation and Management
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Dette innebærer en rekke muligheter for offentlig sektor - mer effektiv tjenesteyting, innovasjon og næringsutvikling - men også bedre kontakt med borgere og brukere. Samtidig byr digitalisering på utfordringer. Når det gjelder offentlig sektor spesielt, handler utfordringene blant annet om kompetanseheving, personvern og informasjonssikkerhet, og særlig samordning, styring og ledelse - både på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. Studentene får i dette emnet kunnskap om digitaliseringen i offentlig sektor, herunder kunstig intelligens, algoritmer og automatisering, men det settes også søkelys på en bred forståelse av organisasjonsendring og endringsledelse. Dette for å understreke at digital transformasjon er mer enn bare digitalisering. Mens digitalisering handler om å gjøre informasjon om til data, innebærer digital transformasjon omfattende organisatoriske endringer og nye former å lede ansatte på. Det har dessuten implikasjoner på samfunnsnivå relatert til demokrati og styringsformer på makronivå. Videre får studentene innføring i hvordan planlegge, utvikle og iverksette strategier for organisasjonsutvikling og endringsarbeid. De vil også få en oversikt over digitale verktøy for brukermedvirkning og innbyggerpåvirkning, samt kunnskap om personvern og informasjonssikkerhet. Digital transformasjon er slik sett et godt eksempel på det omfattende arbeidet med innovasjon som pågår i offentlig sektor. Emnet bruker den internasjonale, flerfaglige litteraturen innen digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse, og studerer eksempler fra privat, frivillig og offentlig sektor sett i lys av denne litteraturen.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Studiets hovedmål er at studentene lærer å finne informasjon, bedømme den kritisk og formidle den på en etisk forsvarlig, tilgjengelig og engasjerende måte. Det innebærer at studentene gjennom studiet tilegner seg kunnskaper og ferdigheter som gjør at de kan fungere som journalister:
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskaper om
- presseetikk og kildekritikk
- presse- og ytringsfrihet i en nasjonal og internasjonal kontekst
- lokale, nasjonale og globale maktstrukturer
- journalistikkens rolle i samfunnet
- idéutvikling, journalistiske metoder og sjangre
- analoge, digitale og sosiale plattformer og arbeidsverktøy
- digital research, innsynsrett og offentlighet
- mediemarkedet og journalistisk produktutvikling
- teorier og metoder i journalistikkforskningen
- Journalistiske verdier og normer
Ferdigheter
Kandidaten kan
- gjøre kildekritiske vurderinger av alle typer kilder
- ta gode presseetiske avgjørelser
- arbeide som journalist i et internasjonalt og flerkulturelt samfunn
- formidle informasjon på en korrekt og presis måte tilpasset sjanger, medieplattform og målgrupper gjennom bruk av journalistiske fortellerteknikker og et levende språk
- benytte seg av visuelle formidlingsverktøy og virkemidler
- utvikle egne journalistiske ideer
- formulere og analysere en vitenskapelig journalistfaglig problemstilling
- ivareta egen sikkerhet og sårbare kilder i egne journalistiske arbeider
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- reflektere over maktstrukturer
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- reflektere over journalistikkens og medienes rolle i samfunnet i en nasjonal og internasjonal kontekst
- bruke medieteori og vitenskapelige metoder på en selvstendig og kritisk måte
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- digitalisering og digital transformasjon
- hvorfor og hvordan organisasjoner endres
- koordineringsutfordringer og mulige løsninger
- ledelsens rolle i endringsprosesser
- digital påvirkning og medvirkning
- digital transformasjon i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
- ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
- redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
- sette digital transformasjon i sammenheng med innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet reform, organisasjonsendring og endringsledelse
- kjenner til hovedutfordringene i digital omstilling i offentlig sektor
Teaching and learning methods
Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Alle studentene skal i løpet av kurset to ganger gjennomføre og lede gruppediskusjoner. I etterkant av disse skal studentene levere et kort referat på 500-1000 ord hver.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal oppnå gode kunnskaper og ferdigheter i tråd med læringsutbytte i emnet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere et alternativt arbeidskrav innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Journalistikkstudiet er profesjonsrettet, og kvalifiserer for journalistisk arbeid i trykte medier, digitale plattformer, radio og TV. Studiet er også et tilbud til yrkesaktive i bransjen som ønsker å oppnå graden bachelor i journalistikk. Studiet stiller krav til aktiv deltakelse og oppmøte i praktiskjournalistiske produksjonsperioder og i gjennomganger.
Studentene skal gjennom studiet tilegne seg både praktiske og teoretiske ferdigheter, som skal gjøre dem kompetente til å jobbe som journalister på ulike medieplattformer. Studentene skal tilegne seg både flermediale ferdigheter og kompetanse i produksjon for ulike medietyper som levende bilder, lyd og tekst.
Studiet legger vekt på ytringsfrihet og journalistikkens betydning for et velfungerende demokrati, og viktigheten av en fri og åpen samfunnsdebatt der et mangfold av stemmer kommer til orde.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet:
Bachelor i journalistikk , jf. § 2-3, 1 a, som oppnås etter fullført og bestått treårig studium. Gradens engelske tittel er Bachelor of Journalism. Test
Grading scale
Bachelorstudiet i journalistikk retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for journalistyrket.
Examiners
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse,
og minst snittkarakter 4 i norsk 393 årstimer (hovedmål, sidemål og muntlig).
Informasjon om minoritetskvote og praksiskvote: http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Slik-soeker-du-opptak/Kvoter