Programplaner og emneplaner - Student
BAL3000 Digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Transformation, Organizational Change and Change Management
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Dette innebærer en rekke muligheter for offentlig sektor - mer effektiv tjenesteyting, innovasjon og næringsutvikling - men også bedre kontakt med borgere og brukere. Samtidig byr digitalisering på utfordringer. Når det gjelder offentlig sektor spesielt, handler dette blant annet om kompetanseheving, personvern og informasjonssikkerhet, og særlig samordning, styring og ledelse - både på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. Studentene får i dette emnet kunnskap om digitaliseringen i offentlig sektor, men det settes også søkelys på en bred forståelse av organisasjonsendring og endringsledelse, slik at teknologiske endringer ses i sammenheng med andre viktige endringsfaktorer. Studentene får dessuten innføring i hvordan planlegge, utvikle og iverksette strategier for organisasjonsutvikling og endringsarbeid. I tillegg vil studentene få en oversikt over digitale verktøy for brukermedvirkning og innbyggerpåvirkning, samt kunnskap om personvern og informasjonssikkerhet. Emnet bruker den internasjonale, flerfaglige litteraturen innen digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse, og studerer eksempler fra privat, frivillig og offentlig sektor sett i lys av denne litteraturen.
Anbefalte forkunnskaper
ECTS grading A - F.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- digitalisering og digital transformasjon
- hvorfor og hvordan organisasjoner endres
- koordineringsutfordringer og mulige løsninger
- ledelsens rolle i endringsprosesser
- digital påvirkning og medvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
- ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
- redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
- finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet strategi, organisasjonsendring og endringsledelse
- kjenner til hovedutfordringene i digital omstilling i offentlig sektor
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- digitalisering og digital transformasjon
- hvorfor og hvordan organisasjoner endres
- koordineringsutfordringer og mulige løsninger
- ledelsens rolle i endringsprosesser
- digital påvirkning og medvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
- ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
- redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
- finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet reform, organisasjonsendring og endringsledelse
- kjenner til hovedutfordringene i digital omstilling i offentlig sektor
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Alle studentene skal i løpet av kurset lede én gruppediskusjon og i etterkant av disse levere et kort referat. Ledelse av gruppediskusjon i løpet av kurset er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
Det er obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere et alternativt arbeidskrav innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I includes two assignments, while part II and part III include one assignment each. See the teaching plan for further details.
All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.
Vurderingsuttrykk
Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Dette innebærer en rekke muligheter for offentlig sektor - mer effektiv tjenesteyting, innovasjon og næringsutvikling - men også bedre kontakt med borgere og brukere. Samtidig byr digitalisering på utfordringer. Når det gjelder offentlig sektor spesielt, handler utfordringene blant annet om kompetanseheving, personvern og informasjonssikkerhet, og særlig samordning, styring og ledelse - både på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. Studentene får i dette emnet kunnskap om digitaliseringen i offentlig sektor, herunder kunstig intelligens, algoritmer og automatisering, men det settes også søkelys på en bred forståelse av organisasjonsendring og endringsledelse. Dette for å understreke at digital transformasjon er mer enn bare digitalisering. Mens digitalisering handler om å gjøre informasjon om til data, innebærer digital transformasjon omfattende organisatoriske endringer og nye former å lede ansatte på. Det har dessuten implikasjoner på samfunnsnivå relatert til demokrati og styringsformer på makronivå. Videre får studentene innføring i hvordan planlegge, utvikle og iverksette strategier for organisasjonsutvikling og endringsarbeid. Se vil også få en oversikt over digitale verktøy for brukermedvirkning og innbyggerpåvirkning, samt kunnskap om personvern og informasjonssikkerhet. Digital transformasjon er slik sett et godt eksempel på det omfattende arbeidet med innovasjon som foregår i offentlig sektor. Emnet bruker den internasjonale, flerfaglige litteraturen innen digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse, og studerer eksempler fra privat, frivillig og offentlig sektor sett i lys av denne litteraturen.
Undervisningsspråk er norsk.
Sensorordning
The work requirements must be fulfilled before the student can take the exam.
Examination content: Learning outcomes from part I, II and III.
Examination form: Individual oral exam, 20 min.
The student may choose English or Norwegian as examination Language.
Emneansvarlig
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- digitalisering og digital transformasjon
- hvorfor og hvordan organisasjoner endres
- koordineringsutfordringer og mulige løsninger
- ledelsens rolle i endringsprosesser
- digital påvirkning og medvirkning
- digital transformasjon i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
- ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
- redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
- sette digital transformasjon i sammenheng med innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet reform, organisasjonsendring og endringsledelse
- har evne til å diskutere faglige relevante problemstillinger knyttet til digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse
- har evne til kritisk refleksjon rundt fordelene og ulempene ved digital transformasjon i organisasjoner og i samfunnet
- Kan finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling