EPN-V2

BAL2900 Prosjektoppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Project Assignment
Studieprogram
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske et tema og en problemstilling som du selv velger å skrive en oppgave om. Temaet skal enten være knyttet til offentlig virksomhet, eller være av mer generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv, Oppgaven kan også ha et internasjonalt perspektiv.

Oppgaven skal tematisk og faglig trekke veksler på ett eller flere av studiets hovedemner og bør i hovedsak gjøre bruk av samfunnsvitenskapelig metode. i

Prosjektoppgaveemnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med prosjektoppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.;

Forkunnskapskrav

Før prosjektoppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

• kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler

• kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling

• innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data

;

Ferdigheter

Studenten

• har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon

• kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling

• er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem

;

Generell kompetanse

Studenten

• kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling

• har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning

• kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder

• er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

• Prosjektoppgaven skrives i grupper på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid

• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave.

• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

;

Nærmere informasjon om retningslinjer for prosjektoppgaven blir lagt ut på canvas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

• Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

• Delta i minimum to veiledningstimer

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne levere prosjektoppgaven.;

Ved ikke godkjent prosjektskisse må studenten(e) levere omarbeidet skisse innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er Prosjektoppgave

Prosjektoppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter.; Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Der oppgaven skrives i gruppe på tre, skal omfanget være på minimum 15;000 ord og maksimum 17 000 ord. Oppgaven skal ha et omfang på minimum 11 000 ord og maksimum 14 000 ord, når studenter skriver i gruppe på to eller alene.; Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg.;

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Dersom prosjektoppgaven ikke er bestått ved ordinær eksamen, har studenten(e) rett til å levere inn en bearbeidet oppgave til ny sensur en gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven.

Studenter som ikke består ved utsatt levering, må ved neste ordinære eksamen levere ny prosjektoppgave med ny problemstilling. Studenter som har bestått prosjektoppgaven, men som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling.;

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet handler om å planlegge, gjennomføre, og vurdere praktiske arbeidsprosesser og oppgaver i et yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk perspektiv. De tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring ses opp mot undervisning i arbeidslivsfaget. Bærekraft i arbeidslivsfaget er et viktig element som er gjennomgående i faget. Helse, miljø og sikkerhet er vektlagt i emnet da HMS er et grunnleggende element i praktiske arbeidsoppgaver. Kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning er også en del av emnet.

Vurderingsuttrykk

Ingen

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av produksjon, varer og tjenester
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet som en del av arbeidslivsfaget
  • har kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning
  • har kunnskap om sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft i planlegging og produksjon
  • har kunnskap om hvordan undervisning i arbeidslivsfaget kan påvirke elevenes helsemessige og psykososiale sider ved å arbeide sammen med andre
  • har kunnskap om hvordan praktisk arbeid kan gi mestringsopplevelser i sosiale sammenhenger

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk undervisning
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidsoppgaver
  • kan ivareta bærekraft og helse, miljø og sikkerhet i elevenes arbeid med praktiske oppgaver
  • kan sette seg inn i ukjente og bærekraftige produksjonsmetoder, tjenester og teknikker
  • kan implementere de tverrfaglige temaer i planlegging av undervisningen i arbeidslivsfaget

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre, og vurdere en yrkesdidaktisk praktisk undervisning som ivaretar bærekraft og helse, miljø og sikkerhet
  • kan implementere de tverrfaglige temaene i undervisning og yrkesveiledning
  • kan utvikle fagets innhold og muligheter

Emneansvarlig

Se omtale av arbeids- og undervisningsformer i programplanen