Programplaner og emneplaner - Student
BAL2900 Prosjektoppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project Assignment
- Studieprogram
-
Årsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske et tema og en problemstilling som du selv velger å skrive en oppgave om. Temaet skal enten være knyttet til offentlig virksomhet, eller være av mer generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv, Oppgaven kan også ha et internasjonalt perspektiv.
Oppgaven skal tematisk og faglig trekke veksler på ett eller flere av studiets hovedemner og bør i hovedsak gjøre bruk av samfunnsvitenskapelig metode. i
Prosjektoppgaveemnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med prosjektoppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.;
Forkunnskapskrav
Før prosjektoppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
• kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
• kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
• innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data
;
Ferdigheter
Studenten
• har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
• kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
• er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem
;
Generell kompetanse
Studenten
• kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
• har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
• kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innenfor studiets fagområder
• er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
• Prosjektoppgaven skrives i grupper på inntil tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid
• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning
• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave.
• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag
;
Nærmere informasjon om retningslinjer for prosjektoppgaven blir lagt ut på canvas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
• Levere prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag
• Delta i minimum to veiledningstimer
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne levere prosjektoppgaven.;
Ved ikke godkjent prosjektskisse må studenten(e) levere omarbeidet skisse innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er Prosjektoppgave
Prosjektoppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter.; Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Der oppgaven skrives i gruppe på tre, skal omfanget være på minimum 15;000 ord og maksimum 17 000 ord. Oppgaven skal ha et omfang på minimum 11 000 ord og maksimum 14 000 ord, når studenter skriver i gruppe på to eller alene.; Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg.;
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Dersom prosjektoppgaven ikke er bestått ved ordinær eksamen, har studenten(e) rett til å levere inn en bearbeidet oppgave til ny sensur en gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven.
Studenter som ikke består ved utsatt levering, må ved neste ordinære eksamen levere ny prosjektoppgave med ny problemstilling. Studenter som har bestått prosjektoppgaven, men som ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.;
Sensorordning
Det benyttes; intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Emneansvarlig
Ann-Helen Bay