EPN-V2

BAL2600 Jus, digitalisering og KI Emneplan

Engelsk emnenavn
Law, digitalisation and AI
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2027/2028
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

I det siste tiåret har den rettslige reguleringen av ulike aspekter ved digitalisering og ny teknologi, herunder kunstig intelligens (KI), økt betydelig. En vesentlig del av regelverket har sitt opphav på EU-nivå, men blir gjort til del av den norske rettsorden gjennom EØS-avtalen. Dette er et dynamisk og raskt utviklende rettsområde, der nye regler stadig innføres og eksisterende regelverket justeres. De fleste av disse reglene har relevans for både offentlig og privat sektor.

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse for de rettslige sidene ved forholdet mellom ny teknologi og offentlig virksomhet. Emnet gir en innføring i juridiske problemstillinger knyttet til den pågående digitaliseringen av forvaltningen. Særlig fokus rettes på utfordringer den moderne rettsstaten står overfor ved utvikling og bruk av ny teknologi – og hvordan det rettslige rammeverket forsøker å møte disse utfordringene.

Temaer er personvern og cybersikkerhet, regulering av kunstig intelligens, samt tilgang til og bruk av data fra offentlig sektor.

Undervisningsspråket er norsk, men deler av pensum kan være på engelsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om de rettslige prinsippene som styrer digitaliseringen av offentlig forvaltning
  • kunnskap til regulering av kunstig intelligens med relevans for offentlig forvaltning
  • kunnskap om åpne data og gjenbruk av informasjon fra offentlig sektor
  • oversikt over hvilke formål reglene om personvern, informasjonssikkerhet og cybersikkerhet skal ivareta i rettstaten Norge

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og drøfte praktiske og teoretiske rettslige problemstillinger knyttet til nye teknologier
  • anvende et bredt spekter av ulike relevante rettskilder og oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
  • formidle kunnskap i teknologiregulering på en presis og nyansert måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
  • strukturere juridisk fagstoff og skille det vesentlige fra det mindre viktige
  • finne rettskilder ved å bruke norske og europeiske digitale databaser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet består av individuelt arbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. Undervisning i dette emnet gjennomføres med fysisk oppmøte på campus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt: Eksamensversjonen av Lovdata Pro.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av 2 sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Rebecca Schmidt