Programplaner og emneplaner - Student
BAL2600 Jus, digitalisering og KI Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Law, digitalisation and AI
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2027/2028
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I det siste tiåret har den rettslige reguleringen av ulike aspekter ved digitalisering og ny teknologi, herunder kunstig intelligens (KI), økt betydelig. En vesentlig del av regelverket har sitt opphav på EU-nivå, men blir gjort til del av den norske rettsorden gjennom EØS-avtalen. Dette er et dynamisk og raskt utviklende rettsområde, der nye regler stadig innføres og eksisterende regelverket justeres. De fleste av disse reglene har relevans for både offentlig og privat sektor.
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse for de rettslige sidene ved forholdet mellom ny teknologi og offentlig virksomhet. Emnet gir en innføring i juridiske problemstillinger knyttet til den pågående digitaliseringen av forvaltningen. Særlig fokus rettes på utfordringer den moderne rettsstaten står overfor ved utvikling og bruk av ny teknologi – og hvordan det rettslige rammeverket forsøker å møte disse utfordringene.
Temaer er personvern og cybersikkerhet, regulering av kunstig intelligens, samt tilgang til og bruk av data fra offentlig sektor.
Undervisningsspråket er norsk, men deler av pensum kan være på engelsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om de rettslige prinsippene som styrer digitaliseringen av offentlig forvaltning
- kunnskap til regulering av kunstig intelligens med relevans for offentlig forvaltning
- kunnskap om åpne data og gjenbruk av informasjon fra offentlig sektor
- oversikt over hvilke formål reglene om personvern, informasjonssikkerhet og cybersikkerhet skal ivareta i rettstaten Norge
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og drøfte praktiske og teoretiske rettslige problemstillinger knyttet til nye teknologier
- anvende et bredt spekter av ulike relevante rettskilder og oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
- formidle kunnskap i teknologiregulering på en presis og nyansert måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- Se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
- strukturere juridisk fagstoff og skille det vesentlige fra det mindre viktige
- finne rettskilder ved å bruke norske og europeiske digitale databaser
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet består av individuelt arbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. Undervisning i dette emnet gjennomføres med fysisk oppmøte på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT3100 Norsk tegnspråk 1.
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt: Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
Vurderingsuttrykk
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer.
Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i timer der undervisningen blir gitt på norsk tegnspråk. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av 2 sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Rebecca Schmidt