Programplaner og emneplaner - Student
BAL2600 Jus, digitalisering og KI Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Law, digitalisation and AI
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2027/2028
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
I det siste tiåret har den rettslige reguleringen av ulike aspekter ved digitalisering og ny teknologi, herunder kunstig intelligens (KI), økt betydelig. En vesentlig del av regelverket har sitt opphav på EU-nivå, men blir gjort til del av den norske rettsorden gjennom EØS-avtalen. Dette er et dynamisk og raskt utviklende rettsområde, der nye regler stadig innføres og eksisterende regelverket justeres. De fleste av disse reglene har relevans for både offentlig og privat sektor.
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse for de rettslige sidene ved forholdet mellom ny teknologi og offentlig virksomhet. Emnet gir en innføring i juridiske problemstillinger knyttet til den pågående digitaliseringen av forvaltningen. Særlig fokus rettes på utfordringer den moderne rettsstaten står overfor ved utvikling og bruk av ny teknologi – og hvordan det rettslige rammeverket forsøker å møte disse utfordringene.
Temaer er personvern og cybersikkerhet, regulering av kunstig intelligens, samt tilgang til og bruk av data fra offentlig sektor.
Undervisningsspråket er norsk, men deler av pensum kan være på engelsk.
-
Forkunnskapskrav
Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.
Innhold:
- Arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
- Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
- Innovasjon og entreprenørskap.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om de rettslige prinsippene som styrer digitaliseringen av offentlig forvaltning
- kunnskap til regulering av kunstig intelligens med relevans for offentlig forvaltning
- kunnskap om åpne data og gjenbruk av informasjon fra offentlig sektor
- oversikt over hvilke formål reglene om personvern, informasjonssikkerhet og cybersikkerhet skal ivareta i rettstaten Norge
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og drøfte praktiske og teoretiske rettslige problemstillinger knyttet til nye teknologier
- anvende et bredt spekter av ulike relevante rettskilder og oppdatere sin kildebruk ved regelendringer
- formidle kunnskap i teknologiregulering på en presis og nyansert måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- Se betydningen av vurderinger i rettsanvendelsen
- strukturere juridisk fagstoff og skille det vesentlige fra det mindre viktige
- finne rettskilder ved å bruke norske og europeiske digitale databaser
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet består av individuelt arbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. Undervisning i dette emnet gjennomføres med fysisk oppmøte på campus.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning.
Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole/ arbeidsplass. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
-
Vurdering og eksamen
Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
- Ett praktisk-estetisk arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter
-
Hjelpemidler ved eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
- Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
- En fagdidaktisk refleksjon.
Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Sensorordning
Gradert skala: A-F
-
Emneansvarlig
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.