Programplaner og emneplaner - Student
BAL2500 Økonomistyring i offentlig sektor Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management Control in the Public Sector
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.
Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
- grunnleggende kunnskaper om budsjettering
- grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
- bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
- bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
- grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
- grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
- gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
- forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
- gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Emnet er en innføring i samfunnsøkonomiske temaer. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og økonomisk politikk vil også være sentralt. I makroøkonomi studeres hele økonomien under ett. Kurset vil gi innsikt i hvilke faktorer som påvirker et lands økonomiske forhold, og hvordan myndighetene kan påvirke landets økonomiske situasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Sensorordning
Ingen forkunnskapskrav.
Emneansvarlig
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
- hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
- produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
- markedets virkemåte og ulike markedsformer
- makroøkonomiske hovedvariabler som konjunkturer og inflasjon
- makroøkonomisk politikk
- måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
- analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
- gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i økonomiske spørsmål
- kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger