EPN-V2

BAL2500 Økonomistyring i offentlig sektor Emneplan

Engelsk emnenavn
Management Control in the Public Sector
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • grunnleggende kunnskaper om budsjettering
  • grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
  • grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Emnet er en innføring i samfunnsøkonomiske temaer. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og økonomisk politikk vil også være sentralt. I makroøkonomi studeres hele økonomien under ett. Kurset vil gi innsikt i hvilke faktorer som påvirker et lands økonomiske forhold, og hvordan myndighetene kan påvirke landets økonomiske situasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Sensorordning

Ingen forkunnskapskrav.

Emneansvarlig

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
  • hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
  • produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
  • markedets virkemåte og ulike markedsformer
  • makroøkonomiske hovedvariabler som konjunkturer og inflasjon
  • makroøkonomisk politikk
  • måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst

Ferdigheter

Studentene kan

  • gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
  • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
  • gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i økonomiske spørsmål
  • kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger