EPN-V2

BAL2500 Management Control in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring i offentlig sektor
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere. 

Emnet skal se styring i en større sammenheng med bærekraft og digitalisering. 

Undervisningsspråk er norsk. 

Recommended preliminary courses

The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

Assignment: Quality of life.

  • Written assignment in groups of 3-4 students.
  • Scope: 1,500 words (+/- 10%)
  • Oral presentation of the assignment to fellow students and lecturer(s).
  • Oral feedback from fellow students.
  • Oral feedback from lecturer(s).

Documentation of literature selected by the student: 350 pages

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
  • grunnleggende kunnskaper om budsjettering
  • grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
  • bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
  • bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
  • grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
  • grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
  • gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
  • forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
  • gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner. 

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i grupper på maksimalt 3 medlemmer løse en relevant økonomistyringsoppgave. Den skal presenteres muntlig i ca 10 minutter og det skal leveres inn et notat på inntil 10 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg.

Formålet med arbeidskravet er at studentene skal utvikle ferdigheter i å analysere resultatvurderinger og økonomisk informasjon i offentlig sektor. 

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer. 

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt. 

Grading scale

The course deals with main areas of quality of life research relating to children, young people and adults. This forms the basis for using quality of life instruments or qualitative methods of assessing and documenting patients¿ problem areas, in cooperation with patients and when evaluating the effect of implemented measures. The topics included in the course are theoretical models that form the basis for the quality of life concept, contextual and cultural frameworks, the quality of life concept at group and individual levels, and different methodological approaches to evaluating quality of life, both in clinical training and in research.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of theoretical models that form the basis for the quality of life concept
  • has insight into the meaning of contextual and cultural frameworks
  • understands the use of the quality of life concept at the group and individual level
  • understands different methodological approaches to examining quality of life, both in clinical training and research
  • understands the importance of user participation both in clinical practice and in research

Skills

The student is capable of

  • using different questionnaires to map quality of life
  • analysing and interpreting quality of life measurements
  • assessing quality of life in different groups of patients

Competence

The student is capable of

  • disseminating an extensive independent work on issues relating to quality of life from clinical practice
  • communicating about nursing issues relating to this topic with both specialists and the general public

Course contact person

Lectures, group work, role play, exercises and self-study.