EPN-V2

BAL2300 Samfunnsøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Economics
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i samfunnsøkonomiske temaer. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og økonomisk politikk vil også være sentralt.  I makroøkonomi studeres hele økonomien under ett. Kurset vil gi innsikt i hvilke faktorer som påvirker et lands økonomiske forhold, og hvordan myndighetene kan påvirke landets økonomiske situasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
  • hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
  • produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
  • markedets virkemåte og ulike markedsformer
  • makroøkonomiske hovedvariabler som konjunkturer og inflasjon
  • makroøkonomisk politikk
  • måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst

Ferdigheter

Studentene kan

  • gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
  • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
  • gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i økonomiske spørsmål
  • kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

Kalkulator

 

Kalkulatorreglement

Følgende regler gjelder for bruk av fysisk kalkulator:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. 

Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

None

Emneansvarlig

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student will have:

  • Broad knowledge about the strategic significance of HRM
  • Broad knowledge concerning relevant HRM activities, specifically recruitment, performance management and human resource development
  • Insight into the different stages within the recruitment process starting from job analysis to hiring procedures
  • Knowledge about systems and methods for performance management and human resource development in organizations
  • Insight into the significance of equal opportunity, managing diversity and international recruitment
  • Insight into how national culture may affect HRM practices
  • Knowledge about methods commonly used to measure human resource and performance development
  • Knowledge about how to conduct employee appraisals and how to utilize appraisals for career development

;

Skills

The student can:

  • Prepare a job analysis and plan the different steps of a recruitment process
  • Interpret different tests commonly used to measure human resource and performance development
  • Actively contribute to the implementation, follow-up and conclusion of a recruitment process
  • Use relevant methods to analyze human resource needs of an organization
  • Use relevant methods to follow-up employees regarding performance and competence development

General competence

The student have

  • Understanding of ethical issues regarding recruitment processes, performance management and career development