EPN-V2

BAL2300 Economics Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsøkonomi
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Oppgavene i mappen vil bli vurdert av tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.

Required preliminary courses

Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :

1. Natur og økologi

  • økologi
  • biologisk mangfold
  • ulike naturmiljøer
  • natursyn

2. Ressurs- og materialbruk

  • materialforståelse og håndverkstradisjoner
  • kreativt gjenbruk
  • kunst i natur og natur i kunst

3. Demokrati og rettferdig fordeling

  • global forståelse
  • solidaritet og rettferdig fordeling
  • barns rettigheter og medvirkning
  • interessemotsetninger og konflikthåndtering

4. Ledelse og veiledning

  • pedagogisk ledelse
  • pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
  • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
  • kunnskap om hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
  • kunnskap om produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
  • kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer
  • kunnskap om makroøkonomiske hovedvariabler som konjunkturer og inflasjon
  • kunnskap om makroøkonomisk politikk
  • kunnskap om måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst

Ferdigheter

Studentene kan:

  • gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
  • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
  • gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i økonomiske spørsmål
  • kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger

Teaching and learning methods

Studiet "Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse" er en videreutdanning på bachelornivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Studiet er et deltidsstudium som består av samlinger (på campus og /eller digitalt), med introduksjon av faglige temaer, erfaringsdeling, og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar med erfaringsdeling og refleksjoner i læringsfellesskapet.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Det er oppgitt obligatorisk pensum knyttet til emnet. I tillegg skal studentene, i samråd med faglærer, velge 200 sider selvvalgt pensum, se eget forslag til selvvalgt litteratur.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuelt utviklingsarbeid hvor det utformes utviklingsmål for realkompetansearbeidet med utgangspunkt i eget arbeidssted/ståsted. Utviklingsmål knyttes til de 4 fasene i realkompetansevurdering (750-800 ord) Dersom flere fra samme arbeidsplass deltar i studiet, er det mulig å søke om å jobbe i gruppe på 3-5 personer. Arbeidskravet presenteres for medstudenter.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å jobbe strukturert med utvikling og endring på egen arbeidsplass

Arbeidskrav 2

Individuell multimodal presentasjon (evt i grupper jfr arbeidskrav 1). Utgangspunkt er dokumentasjon av metodisk utprøving av anerkjennelse og vurdering av realkompetanse, og tar utgangspunkt i utviklingsmål formulert i arbeidskrav 1. Den multimodale presentasjonen på ca 10 minutter deles med medstudenter.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med utprøving av realkompetansearbeid og dokumentasjon av dette.

Arbeidskrav 3

Individuelt refleksjonsnotat basert på arbeidskrav 1 og 2 (1500-2000 ord).

Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over egen praksis og videre utvikling.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Det er derfor krav om aktiv deltakelse i studiet, og for å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på læringsaktivitetene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, kan etter vurdering av fagansvarlig gjennomføre alternativ(e) aktivitet(er). Studentene må selv ta kontakt med fagansvarlig i slike tilfeller.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt

Examiners

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.

Course contact person

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor brukes i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.