EPN-V2

BAL2100 Bedriftsøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Introductory Managerial Accounting
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Enkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i internregnskap, budsjettering, investering, finansiering og likviditetsstyring og analysemetoder som kostnadskalkyler og resultatmåling. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi et kvalifiserende grunnlag for å utføre oppgaver innen rasjonell økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulent, økonomisjef og controller. Emnet skal også gi ferdigheter i bruk av regneark. Det blir brukt eksempler fra offentlig sektor.

Anbefalte forkunnskaper

BAL1400 Regnskap eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • kostnader, inntekter og optimering
  • produktvalg
  • budsjettering og likviditetsstyring
  • nullpunktsanalyse
  • kostnadskalkyler og kalkulasjon
  • internregnskap, normalkalkulasjon
  • investeringsanalyse, kapitalbehovsberegning og finansiering
  • effektiv rente

Ferdigheter

Studenten kan

  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • gjennomføre kostnads- resultat og volumanalyser
  • stille opp budsjetter for inntekter og kostnader, innbetalinger og utbetalinger
  • stille opp kalkyler og internregnskap med normalkalkulasjon
  • beregne kapitalbehov
  • benytte nåverdimetoden, internrentemetoden og tilbakebetalingsmetoden
  • beregne effektiv rente
  • bruke regnearkverktøyet Excel

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av grunnleggende bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • foreta skriftlige bedriftsøkonomiske analyser ved å benytte relevante beregningsmetoder og teori

Arbeids- og undervisningsformer

Modeller og begreper introduseres i forelesninger. Det legges så stor vekt på at studentene skal jobbe selvstendig eller i gruppe med pensum og oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Det er fire obligatoriske innleveringer i Canvas i løpet av semesteret der tre må være bestått for at man skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er skoleeksamen på fem timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

Godkjent kalkulator, regneark på datamaskin.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
  • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
  • har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
  • har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utøve praktisk førstehjelp
  • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
  • kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
  • kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
  • har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
  • kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk

Sensorordning

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.

Emneansvarlig

Einar Belsom