Programplaner og emneplaner - Student
BAL2100 Bedriftsøkonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introductory Managerial Accounting
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetEnkeltemner innenfor administrasjon og ledelse, og velferdsfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i internregnskap, budsjettering, investering, finansiering og likviditetsstyring og analysemetoder som kostnadskalkyler og resultatmåling. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi et kvalifiserende grunnlag for å utføre oppgaver innen rasjonell økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulent, økonomisjef og controller. Emnet skal også gi ferdigheter i bruk av regneark. Det blir brukt eksempler fra offentlig sektor.
Anbefalte forkunnskaper
BAL1400 Regnskap eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- kostnader, inntekter og optimering
- produktvalg
- budsjettering og likviditetsstyring
- nullpunktsanalyse
- kostnadskalkyler og kalkulasjon
- internregnskap, normalkalkulasjon
- investeringsanalyse, kapitalbehovsberegning og finansiering
- effektiv rente
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- gjennomføre kostnads- resultat og volumanalyser
- stille opp budsjetter for inntekter og kostnader, innbetalinger og utbetalinger
- stille opp kalkyler og internregnskap med normalkalkulasjon
- beregne kapitalbehov
- benytte nåverdimetoden, internrentemetoden og tilbakebetalingsmetoden
- beregne effektiv rente
- bruke regnearkverktøyet Excel
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av grunnleggende bedriftsøkonomiske problemstillinger
- foreta skriftlige bedriftsøkonomiske analyser ved å benytte relevante beregningsmetoder og teori
Arbeids- og undervisningsformer
Modeller og begreper introduseres i forelesninger. Det legges så stor vekt på at studentene skal jobbe selvstendig eller i gruppe med pensum og oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Det er fire obligatoriske innleveringer i Canvas i løpet av semesteret der tre må være bestått for at man skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er skoleeksamen på fem timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
Godkjent kalkulator, regneark på datamaskin.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
- har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
- har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
- har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker
Ferdigheter
Studenten:
- kan utøve praktisk førstehjelp
- kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
- kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
- kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
- har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
- kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk
Sensorordning
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.
Emneansvarlig
Einar Belsom