EPN

BAL2000 Styring og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Governance
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på grensen mellom offentlig og privat sektor, herunder markedet, sivilsamfunnet og frivillige organisasjoner. Det stilles spørsmål ved om grensen eksisterer og hvor den eventuelt går. Utgangspunktet er videre at stat og kommune er avhengig av samvirke med private aktører for å realisere offentlig politikk. Sentrale problemstillinger knyttet til samhandling med frivillig sektor, offentlig-privat samarbeid, borger- og brukerdeltakelse og samarbeid mellom offentlige instanser innenfor og på tvers av forvaltningsnivåer vil bli belyst. Det legges vekt på at studentene skal utvikle bevissthet om interorganisatoriske styringsrelasjoner.

Emner fokuserer også på  hvordan norsk samfunnsstyring skiller seg fra måten samfunnet styres på i andre deler av verden.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene har

  • kunnskap om kjennetegn ved offentlig og privat sektor
  • kunnskap om sentrale diskusjoner knyttet til grensene for offentlig sektor
  • kunnskap om begrepet «governance» eller samstyring
  • kunnskap om kritiske elementer i samarbeid mellom offentlige instanser
  • kunnskap om utfordringer knyttet til offentlig-privat samarbeid
  • kunnskap om frivillige organisasjoners rolle i offentlig politikk
  • kunnskap om borger- og brukerdeltakelse
  • kunnskap om demokratiske utfordringer knyttet til samstyring, herunder styring og kontroll
  • kunnskap om etiske utfordringer ved samstyring
  • kjennskap til konkrete eksempler på samarbeid og avtaler mellom offentlig og privat sektor
  • kjennskap til hvordan norsk samfunnsstyring skiller seg fra måten samfunnet styres på i andre deler av verden

Ferdigheter

Studentene kan

  • redegjøre for skillet mellom offentlig og privat sektor
  • ta stilling til diskusjoner av grensene for offentlig sektor
  • gjøre faglige vurderinger av borger- og brukerdeltakelse
  • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer ved samstyring

Generell kompetanse

Studentene kan

  • finne og bruke relevante og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
  • arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav. 

Vurdering og eksamen

Vurderingen skjer i form av en individuell oppgave på 3500 ord (eksklusive tittelside, evt innholdsfortegnelse, referanseliste og evt appendiks) gitt som hjemmeeksamen over tre dager (72 timer). Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Ekstern sensor brukes ved tvil om besvarelsen er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 % av besvarelsene som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelser.