Programplaner og emneplaner - Student
BAL1600 Public Law Course description
- Course name in Norwegian
- Offentlig rett
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiearbeidet i emne 2 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform,og deltakelse i profesjonsrelevante forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine skriftlige engelskferdigheter i begge emnene.
I løpet av vårsemestret arbeider grupper på inntil fire studenter med et engelskfaglig utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet danner grunnlag for muntlig eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»). Gruppene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget. De lager et undervisningsopplegg som inneholder læringsfremmende vurdering. Som gruppe samarbeider de om å planlegge, begrunne og vurdere erfaringene i prosjektet, men studentene må individuelt prøve ut opplegget i egen eller lånt klasse.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.
Required preliminary courses
ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering har to komponenter.
- En individuell skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
- En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: mellom 20 og 40 minutter avhengig av gruppestørrelse.
Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Learning outcomes
Vurderingsuttrykk er gradert karakter A-F.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (Ikke godkjent): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.
Course requirements
Emne 2 er en videreføring av arbeidet med sentrale språklige elementer, men med vekt på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og skrive engelsk. Overgangen til og progresjonen gjennom mellomtrinnet blir tematisert. Utvikling av ordforrådet og evnen til å bruke mer komplekse setningsstrukturer står sentralt samt utviklingen av lese- og skrivestrategier. Et gjennomgående tema i dette emnet, som i emne 1, er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et variert utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.
Emne 2 fokuserer på
- grunnleggende ferdigheter med vekt på skriftlig språkbruk (literacy)
- utvikling av ordforråd og grammatiske strukturer
- flerspråklighet som ressurs i språklæringen
- vurdering av elevenes læringsutbytte med elevdeltakelse
- kunnskap om lese- og skrivestrategier og tilpasset opplæring
- varierte arbeidsformer og metoder i opplæringen
- nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
- læringsressurser (dikt, fortellinger, eventyr, barne- og ungdomsbøker)
Assessment
Eksamen i emnet består av to deler:
- Individuell skoleeksamen på fire timer. Skoleeksamen teller 40 prosent av endelig karakter.
- Utredning:
Studentene skal individuelt eller i grupper på maksimum tre personer skrive en utredning. Studentene velger tema sammen med emneansvarlig innenfor den faglige rammen som emneplanen i offentlig rett setter.
Utredningen skal være på ti sider (+/-10%). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Utredning teller 60 prosent av endelig karakter.
For å bestå emnet må både utredningen og skoleeksamen vurderes til bestått karakter.
Ny eksamen tas i de delene av eksamen som ikke er bestått. Ny utredning må være basert på nytt tema eller på ny vinkling av tema i forhold til tidligere sensurert utredning. Den tidligere sensurerte utredningen skal i begge tilfeller vedlegges ny utredning.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt til skoleeksamen:
Eksamensversjonen av Lovdata Pro
Følgende hjelpemidler tillatt til utredning:
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skal A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Rebecca Schmidt