Programplaner og emneplaner - Student
BAL1400 Regnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Accounting and Public Sector Accounting
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i budsjett og regnskap (eksternregnskap) i privat, kommunal og statlig sektor, samt en innføring i bruk av regneark i budsjett og regnskap. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innenfor regnskap og økonomi i privat og offentlig sektor.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen består av:
En tverrfaglig praktisk-estetisk oppgave (3500 ord +/- 10%).
Eksamen må vurderes til bestått karakter (E eller bedre) for at eksamen skal bestås.
Karakteren på eksamen kan påklages.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har grunnleggende kunnskap om:
- Formål og prosesser for budsjett og regnskap
- Regnskapsprinsippene i privat, kommunal og statlig sektor
- Bruk av kontoplaner, bokføring og avslutning av regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
- Lover og regelverk om budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
- Programvare for budsjett og regnskap
Ferdigheter
Studenten kan
- Lese et kommunalt budsjett og et statlig budsjett
- Lage, avslutte og rapportere et enkelt regnskap etter reglene i regnskapsloven, kommuneloven og statens økonomiregelverk
- Analysere budsjett og regnskap inkludert bruk av finansielle nøkkeltall i privat, kommunal og statlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- Lage enkle modeller for budsjett og regnskap i regneark
- Forklare grunnleggende forskjeller mellom budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver i regneark.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha et godkjent arbeidskrav som består av 3 deler:
- Del 1: Budsjett og regnskap i privat sektor
- Del 2: Budsjett og regnskap i kommunal sektor
- Del 3: Budsjett og regnskap i statlig sektor
Arbeidskravet skal løses individuelt.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal vise at de er faglig klare for å kunne gå opp til eksamen med å vise kunnskaper og ferdigheter beskrevet i læringsutbyttemålene for emnet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere et kontearbeidskrav én gang.
Vurdering og eksamen
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1
Emnet omhandler praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i skolen, som utvikling av , nysgjerrighet, evne til utforsking og problemløsning, kreativitet, og utvikling av et håndverk, I tillegg legges det vekt på å utvikle utholdenhet, mot og skaperglede i ulike fag gjennom estetiske prosesser. Tverrfaglig tenkning og samarbeid på tvers av alle fagdisipliner står sentralt i emnet.
Gjennom en kombinasjon av praksis, teori og refleksjon, skal studenter med ulik fagbakgrunn få erfare varierte tilnærminger til praktisk og estetisk pedagogikk, didaktikk og praksis. Føringer i LK20 og Rammeplan for kulturskolen danner grunnlag for utforsking av handlingsrommet for fagovergripende arbeid med elevene. Studentene får jobbe med ulik praktisk og estetisk metodikk, alene og i profesjonsfellesskap. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre praksis.
Innhold:
- Praktiske og estetiske kompetanser som tilnærming til læring (drama, bevegelse, skapermetodikk, lek, bruk av verktøy, audio-visuelle virkemidler og uttrykksformer)
- Tverrfaglig læring og metode (læreplananalyse og tverrfaglig vurdering, prosjektarbeid, problembasert læring og utforskende temabasert læring)
- Skapende arbeid i digitale og fysiske rom (skapermetodikk og digital skaperglede)
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator
Kalkulatorreglement
Følgende regler gjelder for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til læreplanverkets og rammeplan for kulturskolens verdigrunnlag, oppbygning og muligheter for praktisk og estetisk læring i skolen
- har grunnleggende kunnskap om tverrfaglige metoder som kan brukes i ulike fag
- kjenner til estetiske teorier og virkemidler
- har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke læreplanverkets handlingsrom i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp
- kan legge til rette for at elever får arbeide skapende, kreativt og utforskende
- kan i samarbeid med andre utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende et praktisk og estetisk håndverk i planlegging, gjennomføring, og evaluere egen undervisning
- kan reflektere over og utvikle egen bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser
Sensorordning
Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.
Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.
Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.
All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.
Emneansvarlig
Emnet har et todelt arbeidskrav:
- Studenten skal utvikle og gjennomføre et tverrfaglig undervisningsforløp på egen arbeidsplass (mellom 2 og 5 undervisningstimer). I undervisningsforløpet skal studenten ta i bruk praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og metoder. Undervisningsforløpet utvikles til et valgfritt trinn eller aldersgruppe.
- Studenten skal utarbeide en presentasjon av utvikling og gjennomføring av undervisningsforløpene. Presentasjonen kan være fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium. Dette kan være podcast, video, eller andre presentasjonsformer.
Besvarelsen er individuell.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.