Programplaner og emneplaner - Student
BAL1400 Regnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Accounting and Public Sector Accounting
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir studentene grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i budsjett og regnskap (eksternregnskap) i privat, kommunal og statlig sektor, samt en innføring i bruk av regneark i budsjett og regnskap. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innenfor regnskap og økonomi i privat og offentlig sektor.
Anbefalte forkunnskaper
Se programplan om arbeids - og undervisningsformer.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.;
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har grunnleggende kunnskap om:
- Formål og prosesser for budsjett og regnskap
- Regnskapsprinsippene i privat, kommunal og statlig sektor
- Bruk av kontoplaner, bokføring og avslutning av regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
- Lover og regelverk om budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
- Programvare for budsjett og regnskap
Ferdigheter
Studenten kan
- Lese et kommunalt budsjett og et statlig budsjett
- Lage, avslutte og rapportere et enkelt regnskap etter reglene i regnskapsloven, kommuneloven og statens økonomiregelverk
- Analysere budsjett og regnskap inkludert bruk av finansielle nøkkeltall i privat, kommunal og statlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- Lage enkle modeller for budsjett og regnskap i regneark
- Forklare grunnleggende forskjeller mellom budsjett og regnskap i privat, kommunal og statlig sektor
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver i regneark.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
1 gruppearbeidskrav som skal løses i grupper av 2-3 personer
2 individuelle arbeidskrav
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 8. januar 2014. Etablert av fakultetsstyret 10. april 2014. Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 20. januar og 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Fjerntolking er en innføring i skjermtolking og telefontolking. Emnet vektlegger en praktisk-teoretisk innføring i tolking hvor én eller begge samtaleparter er geografisk atskilt fra tolken.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.; Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om praktisk-teoretiske hovedproblemstillinger knyttet til fjerntolking
- har kunnskap om tolketekniske muligheter og begrensninger ved gjennomføring av fjerntolking
- har kunnskap om tolkens ansvar for tilrettelegging av tolkesituasjonen knyttet til muligheter og begrensninger i fjerntolking
Ferdigheter
Studenten
- har kunnskap om praktisk-teoretiske hovedproblemstillinger knyttet til fjerntolking
- har kunnskap om tolketekniske muligheter og begrensninger ved gjennomføring av fjerntolking
- har kunnskap om tolkens ansvar for tilrettelegging av tolkesituasjonen knyttet til muligheter og begrensninger i fjerntolking
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre fjerntolking mellom norsk og tolkespråket og behersker tolketekniske aspekter som turtakingsstrategier mv.
- kan vurdere behov for tilrettelegging av situasjonen ved fjerntolking mellom norsk og tolkespråket
- kan evaluere egen tolking slik at studenten kan videreutvikle sine tolketekniske ferdigheter i fjerntolking og videreutvikle sin tospråklige og kommunikative kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre akademisk rede for muligheter og begrensninger ved fjerntolking i teori og praksis
- kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til fjerntolking