Programplaner og emneplaner - Student
BAL1200 Ledelse, organisasjon og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership, Organization and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ledelse, organisasjon og kommunikasjoner er et flerfaglig emne. Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Emnet gir studentene kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og introduserer studentene for ulike teoretiske perspektiver innen ledelse og kommunikasjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske kommunikasjonsøvelser som skal øke forståelsen for betydningen av god kommunikasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- organisasjoners visjoner, mål og strategier
- formell organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og organisasjoners omgivelser
- sammenhengen mellom de grunnleggende organisasjonsfaktorene og makt og atferd i organisasjoner
- kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
- ledelse: trekk, ferdigheter og atferd
- lederrollen, makt og innflytelse
- ledelse som et samspill
- ledelse og kjønn
- kommunikasjonsteori
- dialog som kommunikasjonsform
- konflikthåndtering og etikk i praktisk arbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
- nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
- reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
- bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil variere mellom forelesninger, kommunikative øvelser, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.
Studentene vil ved oppstart av fagemnet kommunikasjon bli delt inn i grupper. I disse gruppene vil det blant annet bli gjennomført kommunikative øvelser over temaer, som belyses i denne fagdelen av kurset.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter:
- Obligatorisk aktivitet: Fem gruppeoppgaver i kommunikasjon med innlevering av et tilhørende refleksjonsnotat med et omfang på inntil 2 sider hver. Maksimum gruppestørrelse er fem personer. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse med aktiv deltagelse i gruppene. Ved manglende tilstedeværelse utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Manglende tilstedeværelse utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett.
Formålet med den obligatoriske aktiviteten er at studentene skal få trening i å omsette teori til praksis i kommunikasjon.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Elin Berg