Programplaner og emneplaner - Student
BAL1200 Ledelse, organisasjon og kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership, Organization and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhetÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Pensum
-
VÅR 2017
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Studentene får kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og hvordan dette påvirker holdninger, kommunikasjon og adferd i arbeids- og organisasjonsliv.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- ledelses- og organisasjonsteorier
- organisasjoners oppbygging
- organisasjoner som kulturelle systemer
- kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
- lederrollen
- beslutningsprosesser
- kjønn, makt konflikt og etikk i organisasjoner
- kommunikasjonsteori
- kommunikasjonsform og endring
- dialog som kommunikasjonsform
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
- nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
- nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
- reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
- bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv
Generell kompetanse
- Studenten kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
- Studenten har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil variere mellom forelesninger, kommunikative øvelser, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.
Studentene vil ved oppstart av fagemnet kommunikasjon bli delt inn i grupper. I disse gruppene vil det bli gjennomført kommunikative øvelser over temaer, som belyses i denne fagdelen av kurset.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er obligatorisk deltakelse i kommunikasjonsøvelsene. Godkjent deltakelse er en forutsetning for å gå opp til eksamen. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett. Studentene skal i løpet av emnet levere en gruppeoppgave på ti sider. Maksimum gruppestørrelse er fire personer. I tilfeller der det ikke er mulig å jobbe i gruppe, kan oppgaven løses individuelt. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en skriftlig skoleeksamen på fem timer. Det benyttes graderte karakterer. Karakterskalaen går fra A til F. A er beste karakter, F er ikke bestått.
Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Arnulf, Jan K. 2012. hva er LEDELSE? Oslo: Universitetsforlaget (135 s.)
*Bang, Henning og Middelfart, Thomas. N. 2010. Dialog og effektivitet i ledergrupper. Tidsskrift for norsk psykologforening . 2010.47 (s. 4-14, 10 s.)
*Bang, Henning. 2013. Organisasjonskultur: En begrepsavklaring. Tidsskrift for norsk psykologforening.2013.50. 326-336 (11 s.)
*Gjerde, Susann. 2010. Coaching hva hvorfor hvordan . Kap. 7 Aktiv lytting og 8 Nysgjerrighet. Bergen: Fagbokforlaget (41 s.)
*Høst, Tor. 2014. Ledelse i helse- og sosialsektoren. 3. utg. kap. 8. Konflikthåndtering og ledelse. Oslo: Universitetsforlaget (23 s.)
Høst, Tor. 2016. Ledelse - en helhetlig modell. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget (98 s.)
Jacobsen, Dag I. og Thorsvik, Jan 2013. Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforlaget (kap. 1-9, 12, 391 s.)
*Karevold, Knut Ivar. 2014. Kommunikasjon i grupper. I Peggy Simic Brønn og Jan Ketil Arnulf (red):Kommunikasjon for ledere og organisasjoner . Bergen: Fagbokforlaget (kap. 10 , 33 s.)
*Olsen, Jørn Bue. 2001. Styrearbeid, ledelse og etikk. Magma 2/2001 (10 s.)
*Sandal, Gro M. & Matthiesen, Stig B. 2013: Kvinner og menn i lederposisjon: spiller det noen rolle? I R. Rønning m.fl. (red.): Livet som leder . Bergen: Fagbokforlaget (16 s.)
Svare, Helge. 2008. Den gode samtalen. Kunsten å skape dialog . Oslo: Pax forlag A/S (265 s.)
*Yukl, Gary. 2013. Power and influence. I Leadership in organizations , sixth edition. Kap 8. New Jersey: Prentice Hall (36 s.)
* Betyr at de foreligger i et eget kompendium.
(Pensumliste ajour: 06.12.2016)
Om emnetEngelsk emnenavnLeadership, organization and communicationStudieprogramBachelorstudium i administrasjon og ledelseStudiepoeng15 stp.Semester2., vårSpråkNorskKull/ studieår2016Publisert: 07.04.2016 Oppdatert: 27.02.2017