Programplaner og emneplaner - Student
BAL1100 Public Policy and Administration Course description
- Course name in Norwegian
- Offentlig politikk og administrasjon
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den demokratiske styringskjeden nasjonalt og lokalt
- kunnskap om organiseringen av Stortinget, regjeringen, departementer, direktorater og andre sentrale organer i statsforvaltningen
- kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
- kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
- kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
- kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
- kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
- kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av nasjonale, regionale og lokale politiske og administrative organer, samt disses virkemåte
- gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
- kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
Teaching and learning methods
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Course requirements
On completion of the course, the student will have achieved the following learning outcomes:
Knowledge
The candidate has in-depth knowledge of:
- important ways to define and measure religious diversity
- some important historical perspectives on the causes and consequences of religious diversity
- the philosophical basis for the right to freedom of religion
- how different notions of citizenship and nationhood affect policies and attitudes towards religious pluralism
- ways in which religious diversity is governed in state institutions in sectors like education, health, the military etc. with examples from across the world
- various approaches to governance regarding dilemmas between protecting freedom of religion and securing equitable treatment of all citizens
Skills
After completing this course, the candidate can:
- critically analyze their own empirical material with reference to key concepts
- compare different forms of state governance and their corresponding attitude to religious plurality
- identify areas where freedom of religion conflicts with other key principles, and reflect on the outcome of different approaches to such conflicts
General competence
The candidate can:
- apply both theories and comparative case material to elucidate their own research data
- identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and methods
- provide a reflexive outline for the analysis of complex dilemmas
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
In addition to mandatory participation at both workshops, the coursework requirements are:
- Prepare an oral presentation of five minutes for the first workshop. The topic of the presentation must relate to questions of religious diversity and pluralism in a way that is relevant to the participant’s research project. Following the presentation, there will be a comments and discussion session of five to ten minutes.
- Write a draft paper based on the oral presentation, which shall be submitted one week before the second workshop. The paper draft should be minimum of 1000 and maximum 2500 words.
- Written and oral feedback: Each student will comment on one co-students draft paper, both in writing (250-500 words) and orally (3-5 minutes).
Attendance
80 % attendance of the time of the course is required. If a student has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 3000 words plus reference list on a topic provided by the course coordinators.
Examiners
The student writes an individual paper of between 3000 and 8000 words, excluding the list of references (based on the drafts from the second workshop described above in Learning and teaching forms). The paper must be written in English, Norwegian, Swedish, or Danish.
New/postponed exam
If the paper is graded with "fail", the candidate must submit a revised version within a given time limit.
Course contact person
The grades are "pass" or "fail". The requirement for "pass" is that the paper builds on insights from both the course activities and the course readings.