Programplaner og emneplaner - Student
BAL1100 Offentlig politikk og administrasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Policy and Administration
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den demokratiske styringskjeden nasjonalt og lokalt
- kunnskap om organiseringen av Stortinget, regjeringen, departementer, direktorater og andre sentrale organer i statsforvaltningen
- kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
- kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
- kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
- kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
- kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
- kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av nasjonale, regionale og lokale politiske og administrative organer, samt disses virkemåte
- gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
- kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten gjennomføre og få godkjent følgende arbeidskrav innen fastlagte frister:
- Arbeidskrav 1: Kunnskapstest 1
- Arbeidskrav 2: Kunnskapstest 2
- Arbeidskrav 3: Kunnskapstest 3
Kunnskapstestene er korte individuelle tester som skal besvares digitalt innenfor oppgitt frist i Canvas.
Formålet med arbeidskravene er å fremme progresjon i lesing av pensum og i arbeidet med å oppnå forventet læringsutbytte i emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere testen på nytt én gang innen ny angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Inger Marie Stigen