EPN

BAL1100 Offentlig politikk og administrasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Policy and Administration
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor.  Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den demokratiske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
  • kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
  • kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
  • kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
  • kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
  • kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av nasjonale, regionale og lokale politiske og administrative organer,  samt disses virkemåte
  • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

  • Studenten har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
  • Studenten kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • Studenten kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig arbeidskrav innenfor angitte tema. Arbeidskravet skal være på 2500 ord, eksklusive forside, vedlegg og litteraturliste. Arbeidskravet kan skrives individuelt eller i grupper på 2 studenter. Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist. 

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen på 6 timer. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.  Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Inger Marie Stigen