EPN

BAL1100 Offentlig politikk og administrasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Policy and Administration
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor.  Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det representative demokratiet og den parlamentariske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
  • kunnskap om forholdet mellom det offentlige og innbyggerne, som borgere og brukere
  • kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
  • kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
  • kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
  • kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
  • kunnskap om etiske aspekter ved offentlig politikk og administrasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative organer og disses virkemåte
  • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

  • Studenten har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
  • Studenten kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • Studenten kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig arbeidskrav, på fem til syv sider, innenfor angitte tema. Arbeidskravet kan skrives individuelt eller i grupper på 2 studenter. Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig skoleeksamen på fem timer. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.