EPN-V2

BAL1100 Public Policy and Administration Course description

Course name in Norwegian
Offentlig politikk og administrasjon
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir også belyst.

  • Required preliminary courses

    Ingen

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studentene har

    • kunnskap om det representative demokratiet og den parlamentariske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
    • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
    • kunnskap om forholdet mellom det offentlige og innbyggerne, som borgere og brukere
    • kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
    • kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
    • kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
    • kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer
    • kunnskap om etiske aspekter ved offentlig politikk og administrasjon

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative organer og disses virkemåte
    • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor

    Generell kompetanse

    • Studentene har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
    • Studentene kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
    • Studentene kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

  • Course requirements

    Studentene skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig individuelt arbeidskrav, på fem til syv sider: Innenfor angitte tema. Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

  • Assessment

    Skriftlig skoleeksamen på fem timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Emnet omfatter en tverrfaglig bacheloroppgave innen profesjonsfaget og yrkesfaget, studentene velger selv om oppgaven skal forankres i yrkesfaglig bredde eller dybde.

  • Grading scale

    Før eksamen kan avlegges må emnene YLEF1000, YLEF1100, YLEF2000, YLEF2100, YLEF3000 være bestått.

  • Examiners

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
    • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
    • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
    • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
    • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
    • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
    • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
    • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
    • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
    • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
    • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
    • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
    • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-,samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
    • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
    • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere