EPN-V2

BAL1000 Legal Method and Administrative Law Course description

Course name in Norwegian
Juridisk metode og forvaltningsrett
Study programme
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %

2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.

3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter

4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • grunnleggende forståelse for juridisk metode
  • kunnskaper om prinsippene som ligger til grunn for all forvaltning, herunder legalitetsprinsippet
  • inngående kunnskaper om saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven
  • kjennskap til reglene om ugyldighet ved myndighetsutøvelse
  • kunnskaper om allmennhetenes innsynsrett etter offentlighetsloven
  • oversikt over kontrollordningene med forvaltningen

Ferdigheter

Studenten kan anvende lovteksten som rettskilde og drøfte og ta standpunkt til forvaltningsrettslige spørsmål på en forsvarlig juridisk måte.

Generell kompetanse

Studenten kan tilegne seg sentralt fagstoff og anvende dette skriftlig i teoretiske og praktiske oppgaver.

Teaching and learning methods

Undervisningen i emnet består i hovedsak av forelesninger, gruppeundervisning og oppgaveløsning.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studenten skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig, individuelt arbeidskrav på maksimum åtte sider. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Assessment

Skoleeksamen på fem timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt: Ukommenterte lover og forskrifter.

Grading scale

  • veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
  • myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
  • den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
  • suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
  • makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • forankrings- og nettverksarbeid
  • vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Emily M. Weitzenböck