Programplaner og emneplaner - Student
BAL1000 Legal Method and Administrative Law Course description
- Course name in Norwegian
- Juridisk metode og forvaltningsrett
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public Sector
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %
2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.
3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter
4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende forståelse for juridisk metode
- kunnskaper om prinsippene som ligger til grunn for all forvaltning, herunder legalitetsprinsippet
- inngående kunnskaper om saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven
- kjennskap til reglene om ugyldighet ved myndighetsutøvelse
- kunnskaper om allmennhetenes innsynsrett etter offentlighetsloven
- oversikt over kontrollordningene med forvaltningen
Ferdigheter
Studenten kan anvende lovteksten som rettskilde og drøfte og ta standpunkt til forvaltningsrettslige spørsmål på en forsvarlig juridisk måte.
Generell kompetanse
Studenten kan tilegne seg sentralt fagstoff og anvende dette skriftlig i teoretiske og praktiske oppgaver.
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet består i hovedsak av forelesninger, gruppeundervisning og oppgaveløsning.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studenten skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig, individuelt arbeidskrav på maksimum åtte sider. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Assessment
Skoleeksamen på fem timer.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt: Ukommenterte lover og forskrifter.
Grading scale
- veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
- myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
- den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
- suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
- makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- forankrings- og nettverksarbeid
- vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Emily M. Weitzenböck