EPN

BAKK6000 Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts, Culture and Creativity in Early Childhood Education
Studieprogram
Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunst, kultur og kreativitet i barnehagener et emne som møter barns undring og utforsking med helhetlig og tverrfaglig tilnærming gjennom ulike temaer.I emnet skal du videreutvikle forståelsen av samspillet mellom lek og læring, kunst og kultur og hvordan dette kommer til uttrykk i et mangfoldig samfunn. Det omfatter teoretisk, praktisk og digital undervisning, noe som kjennetegner både innhold, arbeidsformer og vurdering. Fagområdet kunst, kultur og kreativitet i kapittel 9 (Rammeplan for barnehagen, 2017) er omdreiningspunktet for emnet og gjennomføringen er tett knyttet til arbeid i barnehagen.

Emnet sikter mot å gi en utdypet forståelse, bredere fagkunnskap og høy kompetanse i å utvikle pedagogiske miljøer som stimulerer til undring via kroppslige utforskende og sanselig arbeid. Studiet innebærer at studentene får utvikle kompetanse i bruk av både kognitive, sanselige, digitale og taktile innganger til å realisere fagområdet i kapittel 9 på nye og kreative måter. Emnet vil også omfatte rammeplananalyse og diskusjon av handlingsrom for arbeidet med fagområdet kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.

Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet Estetiske fag (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

 Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder knyttet til barns mangfoldige kunstneriske og kulturelle uttrykksformer
  • har omfattende kunnskap om hvordan kunstneriske, kulturelle og kreative uttrykksformer bidrar til barns utvikling gjennom lek, omsorg, læring og danning
  • har avansert kunnskap om språk og barnelitteratur i sammenheng med sosialt samspill og lek

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere rammeplanen, forskrifter, teorier og metoder knyttet til fagområdet, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan anvende relevante metoder for å gjennomføre og dokumentere et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid i barnehagen
  • kan arbeide deltakende, utforskende og eksperimenterende gjennom kognitive, sanselige, digitale, taktile og didaktiske innganger til fagområdet.
  • kan planlegge, dokumentere og reflektere over arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
  • har profesjonsfaglig og relevant digital kompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre selvstendige vurderinger og refleksjoner over ulike kunstfaglige metoder i egen praksis og delta i etiske og faglige diskusjoner knyttet til fagområdet
  • kan bidra til nytenking knyttet til pedagogisk, kunstnerisk, didaktisk og inkluderende utviklingsarbeid innenfor barnehagen som kulturarena
  • kan utvikle inkluderende leke- og læringsmiljøer som fremmer likeverd og likestilling
  • kan kommunisere hvordan kunst, kultur og kreativitet kan bidra til sosial og kulturell bærekraft i barnehagen
  • kan formidle fagstoff om kunst, kultur og kreativitet i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foresatte og i samfunnet for øvrig

Innhold

Emnet gir inngående kunnskap om hvordan arbeide med kunst og kultur med barn og hvordan rammeplanens fagområde kunst, kultur og kreativitet kan prioriteres og vektlegges i barnehagens tverrfaglige arbeid. Sanselig utvikling og læring gjennom estetiske uttrykk skjer kroppslig, emosjonelt og kognitivt. I emnet utvikler studenten innsikt og bevissthet om hvordan barn erfarer gjennom ulike sanse- og følelsesopplevelser.

Emnet har som mål å styrke det praktiske og estetiske arbeidet i barnehagen slik at barna får delta i og erfare kunstneriske og kulturelle inntrykk og uttrykk. Studentene får videreutviklet sin forståelse for barns kreative behov og uttrykksmåter, og lærer å legge til rette for en tverrfaglig tilnærming til arbeidet. Dette innebærer en forståelse for rammeplanen kapittel 9 som arbeidsdokument på tvers av temaområdene i rammeplanen. Videreutdanningen vil derfor omfatte rammeplananalyse og diskusjoner rundt hvilke handlingsrom den gir for å styrke barnehagens arbeid med fagområdet kunst, kultur og kreativitet. 

I dette emnet vil studentenes holdninger og verdier utfordres gjennom refleksjoner rundt formidling og tilrettelegging for likeverd og likestilling. Dette er en viktig del av forståelsen for og arbeidet med sosial og kulturell bærekraft.

Videreutdanningen skal bidra til økt forståelse for potensialet som ligger i tverrfaglig læring, praktisk metodikk og overføringsverdi mellom fagområdene. Gjennom studiet får studentene utvikle kompetanse i bruk av både kognitive, sanselige, digitale og taktile innganger til å realisere fagområdet på nye og kreative måter. Didaktiske problemstillinger utgjør en sentral del av studiet. Gjennom innføring og utprøving av ulike praktiske, estetiske og digitale teknikker, bevegelser, verktøy, materialer, auditive ressurser og barnelitteratur, vil studentene få mulighet til å jobbe deltakende, utforskende og eksperimenterende, og få reflektere over og utvikle egen praksis i barnehagen.

Studentene skal videreutvikle sine praktiske og estetiske perspektiver på læring i møte med nye faglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. I dette inngår også utvikling av tverrfaglige kompetanser innen lek gjennom billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design.

Arbeids- og undervisningsformer

Videreutdanningen er samlingsbasert med tolv undervisningsdager totalt, fordelt på seks undervisningsdager i hvert semester. Fire undervisningsdager vil være digitale. Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de aktivt prøver ut verktøy, modeller og redskaper de blir introdusert for på samlingene.

Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklingsarbeid i barnehage med utgangspunkt i et tema relatert til studiet. Studentenes egen yrkespraksis vil brukes aktivt som utprøvingsarena og danne grunnlag for diskusjoner og refleksjon i læringsaktivitetene.

Hver student får minst én veiledning på utviklingsarbeidet. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres gjennom hele studiet, og dokumentasjonen vil brukes aktivt i undervisningen. Dokumentasjonen må samles i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, krav om tilstedeværelse og deltakelse i faglige aktiviteter.

Arbeidskrav 

  1. Utforske barnehagens miljø for kunst, kultur og kreativitet. Refleksjonsnotat, omfang om lag 700 ord. Refleksjonsnotatet skal danne grunnlag for et selvstendig utviklingsarbeid i barnehagen.
  2. Formulering av tema og problemstilling for utviklingsarbeidet. Notat med begrunnelse for valgt tema basert på refleksjonsnotatet fra arbeidskrav 1, omfang om lag 200 ord.
  3. Studentene presenterer sin problemstilling på et fagseminar for medstudenter. Erfaringer og kunnskap de har fått i arbeidet med valgt problemstilling formidles gjennom en form for digital fremstilling. Tidsrammen er på om lag 10 minutter. Studentene velger dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.

Obligatorisk aktivitet 

  • Studenten skal være til stede på et fagseminar der tema er presentasjon av utviklingsarbeidet.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene/nettundervisningen OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Eksamen er en individuell oppgave. Oppgaven skal være en fagtekst knyttet til et estetisk utviklingsarbeid i barnehagen, med omfang 4000 ord +/- 10 %. Studenten skal sammen med fagteksten levere en multimodal dokumentasjon av det praktiske arbeidet (f.eks. videofilm, book creator-fil, en digital fortelling eller liknende). Omfanget på den multimodale dokumentasjonen avhenger av valgt format og besluttes i samråd med faglærerne.

Ny/utsatt eksamen 

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny eksamen etter stryk (ikke bestått) leveres omarbeidet versjon av eksamensoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny eksamensoppgave. Studenter som ønsker å forbedre karakter skriver ny oppgave med ny problemstilling. 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.