Programplaner og emneplaner - Student
BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainability perspectives in your own teaching
- Studieprogram
-
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
Forkunnskapskrav
Praksislæreren skal være en ressurs for kvalitetsutvikling i praksisskoler / lærerutdanningsskoler, opplæringsbedrifter og lærerutdanningsinstitusjon. Emne to handler derfor om fordypning i teori om profesjonsveiledning, og om å veilede kolleger i forhold til kvalitetsutvikling i fag- og yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Søkelyset blir rettet mot å legge til rette for lærende møter og utvikling av arbeidsplassen som en lærende organisasjon. Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til veiledning og utvikling i egen organisasjon blir vektlagt. FoU-samarbeid med bedrifter og lærerutdanningsinstitusjon er også et sentralt tema.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
- kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram
FerdigheterStudenten kan
- analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
- involvere elever/lærlinger i opplæringen
- bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
- gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft
Generell kompetanseStudenten kan
- videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
- arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring
Innhold
Prosjekteksamen: Studentene skal, individuelt, samarbeide med aktuelle deltakere om å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt relatert til veiledning. Dokumentasjonen skal knyttes til relevant pensumlitteratur. Arbeidet kan ta utgangspunkt i og bygge videre på oppgavene som blir utført i arbeidskravene. Prosjekteksamen kan utføres i samarbeid med kolleger på skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen, men studenten) skal ha ansvaret for dokumentasjonen. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved evt stryk på prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen til første ny og utsatt eksamen. Ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.
- Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
- Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el.
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med et utviklingsarbeid i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter (se arbeidskrav 4). Omfang: 2000 ord +/- 10%
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjekteksamen. Ved senere forsøk leveres ny prosjekteksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet skal preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og gi studentene et erfaringsgrunnlag for å utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning. Noen sentrale arbeidsmåter er:
- Innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- Arbeid i grupper
- Bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- Praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og kollegagrupper på egen arbeidsplass eller i opplæringsbedrift
- Forsknings- og utviklingsprosjekt
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.