EPN-V2

BÆR6200 Bærekraftperspektiver i egen undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability perspectives in your own teaching
Studieprogram
Dybdekompetanse og bærekraft i eget yrke
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal utvikle sin yrkesdidaktiske kompetanse for å sikre yrkesrelevant og oppdatert yrkesopplæring i tråd med fagfornyelsen og utviklingen i egen bransje i et samfunns- og bærekraftperspektiv.

Forkunnskapskrav

Emne «Bærekraftig utvikling i eget yrke» eller tilsvarende må være bestått få å kunne avlegge eksamen på BÆR6200.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om fagfornyelsen og nye føringer for yrkesopplæringen i læreplanene
  • kunnskap om bærekraft i yrker innen eget utdanningsprogram

FerdigheterStudenten kan

  • analysere og eksemplifisere læreplanverket med fokus på bærekraft og kvalitet i eget yrke
  • involvere elever/lærlinger i opplæringen
  • bevisstgjøre elevene på bærekraftutfordringer i deres yrkesinteresse(r)
  • gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdifferensiert undervisning og læring med fokus på bærekraft

 

Generell kompetanseStudenten kan

  • videreutvikle egen undervisning med fokus på relevans og bærekraft
  • arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring av egen vurderings- og dokumentasjonspraksis for tilpasset og yrkesrelevant opplæring

Innhold

  • eget yrkes rolle, bidrag og påvirkning på omgivelsene i verdikjeden, relatert til andre yrker og bærekraftig utvikling i bransjen
  • sammenheng mellom lokalt miljø og globale miljø- og klimautfordringer knyttet til eget yrke og undervisning
  • utvikling av yrkesutøvelse i eget fagområdet i et bærekraftperspektiv
  • bærekraftdidaktikk
  • videreutvikling av egen undervisningspraksis, basert på etiske aspekter, mangfold og kjønn, analyse av læreplaner og kunnskapsutviklingen i studiet

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal tilegne seg kunnskap innen termodynamikk og kinetikk. I tillegg skal emnet gi grunnleggende kunnskap om radioaktivitet og koordinasjonskjemi.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

  1. Analysere og konkretisere innhold i læreplanverket med fokus på kvalitet og bærekraft i egen undervisning. Dette skal drøftes med kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres gruppevis med inntil tre studenter i gruppen, i form av en digital presentasjon på 5-10 minutter.  
  2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10% 
  3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Dette dokumenteres i form av en individuell logg, omfang 1000 ord +/- 10 %, i tillegg til bilder, video, skisser el. 
  4. Planlegge og gjennomføre et utviklingsarbeid knyttet til egen yrkesdifferensiert undervisning om bærekraft. Utviklingsarbeidet gjennomføres individuelt eller i grupper med inntil tre studenter. Arbeidet dokumenteres skriftlig med undervisningsplan og oppgavetekst med vurderingskriterier, evt. presentasjoner og elevvurderinger. Omfang: 1000 ord +/-10 % pr student.  

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med et utviklingsarbeid i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter (se arbeidskrav 4). Omfang: 2000 ord +/- 10%  

 

Ny/utsatt eksamen

Ved første ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjekteksamen. Ved senere forsøk leveres ny prosjekteksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og demonstrasjon av laboratorieutstyr

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.