EPN-V2

BÆR6100 Sustainable development in your own profession Course description

Course name in Norwegian
Bærekraftig utvikling i eget yrke
Study programme
Advanced competence and sustainability in your own profession
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet handler om at hver enkelt yrkesfaglærer skal få videreutvikle en relevant og oppdatert yrkesfaglig dybdekompetanse innen bærekraft knyttet til eget yrkesfaglig felt. Dybdekompetansen skal gi grunnlag for å kunne begrunne og utvikle forståelse for dagens og morgendagens faglige løsninger i eget yrke/fagbrevområde, samt yrkets utvikling og nye krav i et bransje- og samfunnsperspektiv.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskap om sentrale arbeidsprosesser i eget fagområde
  • kunnskap om behovet for bærekraftig utvikling i eget yrke og bransje

FerdigheterStudenten kan

  • vurdere utviklingen i eget yrkesfag og fagets funksjon og plass i samfunnet, i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • analysere og kritisk vurdere produkter/tjenester og arbeidsprosesser i eget yrke, i et bærekraftperspektiv
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser i et bærekraftperspektiv

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen yrkesutøvelse i henhold til etiske aspekter, bransjens krav og retningslinjer og samfunnets behov for bærekraftige løsninger
  • etablere nettverk og arenaer for samarbeid om yrkesopplæringen i skoler, bedrifter og offentlig virksomhet

Content

The teaching and learning methods include external practical training and a seminarday on campus before the practice placement. The supervised practical training requires active participation in work at the practice placement.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bærekraft i eget yrke eller bransje. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en video på 1-2 minutter
  2. Utforme en plan for hospiteringen. Individuell oppgave som dokumenteres i form av et skriftlig notat på 500 ord +/-10%
  3. Hospitering 3-5 dager i egen bransje eller yrke. Med utgangspunkt i hospiteringen skal studentene analysere eget yrke i et bærekraftperspektiv (produkter, tjenester, arbeidsprosesser o.l.) Oppgaven gjennomføres individuelt og dokumenteres i form av en logg på 1000 ord +/- 10% i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende. En oversikt over hospiteringen skal framgå av loggen.
  4. Identifisere og formidle sentrale områder om bærekraft i eget yrke eller bransje og analysere hvilken betydning det kan ha for egen yrkespraksis og undervisning. Dette skal presenteres overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Dokumentasjon: Digital presentasjon på 10-15 minutter og et skriftlig refleksjonsnotat med erfaringer fra presentasjonen. Refleksjonsnotatet skal være på 500 ord pr student, +/- 10%.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplandelen

Assessment

In this course, students will integrate knowledge from previous courses and apply the social educator work model in practice. The students are to familiarise themselves with the framework for service provision and ensure user participation/provide decision-making support. Students gain experience of the importance of multidisciplinary and interprofessional cooperation in relation to complex issues. The main focus is on participant observation, assessment and testing to identify the need to facilitate change. The students are expected to actively participate in the planning, implementation and evaluation of training, health and care work. The target group is disabled persons and/or complex assistance needs.

The course VERPRA21 comprises a total of 12 weeks, wereof a seminar day on campus, with a total workload of 10 weeks (300 hours) of user oriented practical training in authentic work situations.

Permitted exam materials and equipment

Approved required coursework in the second-year course VERB2300, and all other second-year courses must be passed.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can describe the practice placement’s professional basis and how it describes the purpose of its activities
  • can describe the practice placement's quality, notification and non-conformity systems
  • can explain legislation and regulations that apply to the practice placement
  • can explain case processing procedures at the practice placement
  • can explain how the practice placement cooperates with other relevant services/arenas
  • can explain the practice placement’s reporting and patient record system
  • can explain different specialist administrative systems
  • can explain the content and structure of different types of reports used at the practice placement
  • can describe how the practice placement uses welfare technology
  • can explain his/her own professional role and how multidisciplinary and interprofessional cooperation can be promoted
  • can describe factors that can promote cooperation, trigger conflicts and resolve conflicts

Skills

The student

  • can identify ethical dilemmas and conflicts of values in service provision
  • can ensure user participation and apply professional knowledge in decision-making support
  • can apply relevant observation, methods for assessing and testing in cooperation with service recipients to identify goals, needs and interests, and evaluate training and care measures
  • can prepare descriptions of measures in cooperation with service recipients and others at the practice placement
  • can apply up-to-date and evidence-based methods in training and care measures to promote independence in the service recipient in cooperation with other staff/professions
  • can assess the risk of undesirable incidents and, in cooperation with staff at the practice placement, assess and, if relevant, implement measures to prevent such incidents
  • can apply relevant forms of communication to communicate and document specialist knowledge adapted to the purpose and target group
  • can demonstrate skills that promote cooperation with service recipients, colleagues and other involved parties

General competence

The student

  • can demonstrate professional skills in accordance with the applicable suitability criteria
  • can compare relevant academic and ethical issues related to social education practice and identify, reflect on and deal with such issues in their practice through professional judgement
  • can reflect on his/her own professional practice and adjust it under supervision