EPN

AVRE6100 Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Recognition and validation of Prior Learning
Studieprogram
Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet "Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse" er en videreutdanning på bachelornivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.

Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.

Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.  

Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
  • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
  • lover, regler, føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor realkompetansevurderingsfeltet
  • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
  • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
  • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
  • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
  • vurdere helhetlig kompetanse
  • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
  • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
  • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
  • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
  • har forståelse for sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav

Innhold

  • Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
  • Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
  • Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
  • Analyse av læreplaner/studieplaner
  • Likeverdig kompetanse
  • Skjønnsutøvelse
  • Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
  • Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er et deltidsstudium som består av samlinger (på campus og /eller digitalt), med introduksjon av faglige temaer, erfaringsdeling, og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar med erfaringsdeling og refleksjoner i læringsfellesskapet.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Det er oppgitt obligatorisk pensum knyttet til emnet. I tillegg skal studentene, i samråd med faglærer, velge 200 sider selvvalgt pensum, se eget forslag til selvvalgt litteratur. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatte frister.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuelt utviklingsarbeid hvor det utformes utviklingsmål for realkompetansearbeidet med utgangspunkt i eget arbeidssted/ståsted. Utviklingsmål knyttes til de 4 fasene i realkompetansevurdering (750-800 ord) Dersom flere fra samme arbeidsplass deltar i studiet, er det mulig å søke om å jobbe i gruppe på 3-5 personer. Arbeidskravet presenteres for medstudenter.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med å jobbe strukturert med utvikling og endring på egen arbeidsplass

 

Arbeidskrav 2

Individuell multimodal presentasjon (evt i grupper jfr arbeidskrav 1). Utgangspunkt er dokumentasjon av metodisk utprøving av anerkjennelse og vurdering av realkompetanse, og tar utgangspunkt i utviklingsmål formulert i arbeidskrav 1. Den multimodale presentasjonen på ca 10 minutter deles med medstudenter.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med utprøving av realkompetansearbeid og dokumentasjon av dette.

 

Arbeidskrav 3

Individuelt refleksjonsnotat basert på arbeidskrav 1 og 2 (1500-2000 ord).

 

Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over egen praksis og videre utvikling.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Det er derfor krav om aktiv deltakelse i studiet, og for å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på læringsaktivitetene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, kan etter vurdering av fagansvarlig gjennomføre alternativ(e) aktivitet(er). Studentene må selv ta kontakt med fagansvarlig i slike tilfeller.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering er en individuell hjemmeeksamen med varighet på to uker. Studentene får tildelt en oppgavetekst. Besvarelsen skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10 %

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått. 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor brukes i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.