Studieinfo emne ATEKO6200 2019 HØST
ATEKO6200 Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Application of new technologies and the development of learning tasks
- Studieprogram
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet legger vekt på å anvende ny teknologi innen eget utdanningsprogram og utvikle læringsoppgaver basert på ny teknologi og digital kompetanse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
- kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
- kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring
Ferdigheter Studenten kan
- planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
- anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
- utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker
Generell kompetanse Studenten kan
- analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
- analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
- videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
Innhold
- yrkesinteresse som læreforutsetning
- teknologi og grunnleggende ferdigheter
- simulering
- aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
- dokumentasjon som grunnlag for vurdering
- vurdering for og av læring
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer presenteres på egnet nettsted, for eksempel sosiale medier. Omfanget på presentasjonen avhenger av hva som egner seg for det valgte nettstedet.
- Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidsform: Skriftlig, individuell dokumentasjon, 1200-1750 ord.
- Tre innlegg på medstudenters nettsted. Arbeidsform: Skriftlig, individuell oppgave, 100-200 ord pr innlegg
- Visuell presentasjon der studentene presenterer ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde. Individuell presentasjon eller i grupper på inntil fire studenter. Omfang: 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Skriftlig, individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 2500-3500 ord + illustrasjoner.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Opptakskrav
Se programplanen.