Programplaner og emneplaner - Student
ATEKO6200 Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Planlegging og gjennomføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Application of new technologies and the development of learning tasks
- Studieprogram
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
En intern sensor på hver eksamen. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
- kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
- kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring
FerdigheterStudenten kan
- planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
- anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
- utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker
Generell kompetanseStudenten kan
- analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
- analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
- videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov
Innhold
- yrkesinteresse som læreforutsetning
- teknologi og grunnleggende ferdigheter
- simulering
- aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
- dokumentasjon som grunnlag for vurdering
- vurdering for og av læring
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Fordypning i ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer presenteres på egnet nettsted, for eksempel sosiale medier. Omfanget på presentasjonen avhenger av hva som egner seg for det valgte nettstedet.
- Planlegge, begrunne, gjennomføre, evaluere og dokumentere undervisning om ny teknologi i yrkesfag. Undervisningen skal være interessedifferensiert og yrkesrelevant. Arbeidsform: Skriftlig, individuell dokumentasjon, 1200-1750 ord.
- Tre innlegg på medstudenters nettsted. Arbeidsform: Skriftlig, individuell oppgave, 100-200 ord pr innlegg
- Visuell presentasjon der studentene presenterer ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde. Individuell presentasjon eller i grupper på inntil fire studenter. Omfang: 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Skriftlig, individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 2500-3500 ord + illustrasjoner.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Opptakskrav
Se programplanen.