Studieinfo emne ATEKO6100 2022 HØST
ATEKO6100 Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations
- Studieprogram
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt teknologisk utvikling, bærekraftighet og yrkesfaglig teknologisk kompetanse innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og utprøving av digitale læringselementer i opplæringen. Det faglige innholdet vektlegger blant annet personvern, sosiale medier, digitale læringselementer og analyse av læreplaner og arbeidsprosesser.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
Ferdigheter Studenten kan
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle grunnlag for læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
Innhold
- Endring og utviklingskompetanse
- Personvern, deling og etikk i en digital verden
- Teknologiske dokumentasjonsverktøy
- Aktuelle digitale verktøy, for eksemplet simulering, robotisering og programmering (velges ut fra studentenes egne fagområder)
- Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
- Helse- og velferdsteknologi
- Analyse av arbeidsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Individuelt refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10% eller en video på 1-2 minutter.
Utforme en plan for hospitering, jfr neste arbeidskrav. Individuell oppgave som dokumenteres skriftlig. Omfang: 300 ord +/- 10%
Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer fra hospiteringen drøftes i grupper på 2-4 studenter og dokumenteres gruppevis i form av en multimodal presentasjon, for eksempel video og tekst på hhv 3-5 minutter og 1500 ord +/- 10%.
Produksjon og utprøving av digitale læringselement i egen undervisning, herunder presentasjon overfor kollegaer på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres ved en multimodal presentasjon med video på 3-5 minutter og en tekst på 1000 ord +/- 10%
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10% .
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Opptakskrav
Se programplanen.