Studieinfo emne ATEKO6100 2019 HØST
ATEKO6100 Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag: Kartlegging, analyse og utprøving Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Identify and analyze the use of new technology and development of digital learning elements in occupations
- Studieprogram
-
Anvendelse av ny teknologi i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kartlegging, analyse, deling og nettbasert samhandling rundt bruken av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Emnet omhandler også dokumentasjon og produksjon av digitale læringselementer til bruk i opplæringen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten har
- kunnskap om hvordan teknologi brukes innen eget fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse
- kunnskap om bruk av ny teknologi og digital kompetanse for planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver innen egne utdanningsprogram
Ferdigheter Studenten kan
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til å dokumentere bruken av yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte
- anvende ny teknologi og digital kompetanse til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av sentrale yrkesoppgaver innen eget utdanningsprogram
- vurdere og dokumentere hvordan ny teknologi kan innvirke på yrkesfaglige arbeidsprosesser
- analysere egen yrkesutøvelse i forhold til anvendelse av ny teknologi
- bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- utvikle læringsoppgaver som bygger relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi
- bruke teknologi til samhandling og læring
- bruke teknologi på en etisk forsvarlig måte
Innhold
- Endring og utviklingskompetanse
- Personvern, deling og etikk i en digital verden
- Sosiale medier
- Teknologiske dokumentasjonsverktøy
- Digitale læringselementer
- Hva er teknologi i yrke- og profesjonsutøvelsen
- Velferdsteknologi
- Analyse av arbeidsprosesser
- Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Ved studiestart skal studentene beskrive eget ståsted når det gjelder bruk av teknologi i eget arbeid. Arbeidsform: Individuelt refleksjonsnotat, 500-700 ord.
- Kartlegging, analyse og praksis av ny teknologi innen eget utdanningsprogram. Arbeidsform: Tre til fem dagers hospitering i relevante virksomheter eller yrker. Erfaringer presenteres på egnet nettsted, for eksempel sosiale medier. Omfanget på presentasjonen avhenger av hva som egner seg for det valgte nettstedet.
- Tre innlegg på medstudenters nettsted. Arbeidsform: Skriftlige, individuelle innlegg, 100-200 ord pr innlegg.
- Produksjon og utprøving av digitale læringselement i egen undervisning. Dette dokumenteres på to måter:
- Individuell skriftlig dokumentasjon av erfaringer, 1000-1500 ord + illustrasjoner.
- Visuell presentasjon der studentene presenterer ny teknologi og digital kompetanse innen eget fagområde. Individuell presentasjon eller i grupper på inntil fire studenter. Omfang: 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Skriftlig individuell prosjekteksamen, utarbeidet som sammensatte tekster (multimodal presentasjon) med henvisninger til arbeidskrav og oppnådd læringsutbytte. Omfang: 2500-3500 ord + illustrasjoner.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår i siste halvdel av emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Opptakskrav
Se programplanen.