EPN-V2

ASPR6200 Teaching Norwegian as a Second Language 2 Course description

Course name in Norwegian
Andrespråkspedagogikk 2
Study programme
Teaching Norwegian as a Second Language
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

The student will acquire an understanding of and insight into different design methods that are relevant in specific design processes.

Relevant issues will be related to

  • function and human user aspects
  • user-oriented design and ergonomics
  • elucidating the physical, psychological and social dimensions of a user perspective
  • practising and experiencing theory and design methodology in different design processes

Required preliminary courses

Opptak på programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om arbeid med lesing og skriving av fagtekster
  • kunnskap om sjangerpedagogikk
  • kunnskap om ulike modeller for organisering og opplæring for andrespråkselever
  • kjennskap til digitale ressurser for andrespråkselever i grunnskolen
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for god opplæring av elever som har norsk som andrespråk
  • kartlegge, analysere og vurdere andrespråkselevers muntlige og skriftlige ferdigheter
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter i ulike fag
  • bruke relevante læreplaner for elever med norsk som andrespråk
  • bruke elevenes flerspråklige kompetanse som ressurs i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere, drøfte og vurdere fagdidaktiske problemstillinger rundt andrespråkselever
  • være en ressursperson i andrespråksundervisning og samarbeide med andre lærere, som for eksempel morsmålslærere og tospråklige faglærere

Content

  • Lesing og skriving av fagtekster
  • Sjangerpedagogikk
  • Digitale ressurser i opplæringen
  • Organisering og tilrettelegging av opplæringen
  • Kartlegging av elevenes språkferdigheter
  • Språklige og kulturelle ressurser hos elevene
  • Samarbeid med foresatte

Teaching and learning methods

Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevarbeider. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se undervisningsplanen (jf. også programplanen). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Kollegadeling. Studenten skal legge fram et valgfritt emne fra kurset om andrespråkspedagogikk for kollegaer på skolen der studenten arbeider. I tillegg leveres en skriftlig refleksjon over dette framlegget. Omfang: 700 ord (+/-10%).;;;;
  • Gjennomføre kartlegging av én eller flere elevers språkferdigheter ved hjelp av et kartleggingsverktøy. Resultatene presenteres muntlig for medstudenter på samling.
  • Vurdering av en digital læringsressurs i gruppe. Formålet er å kunne bruke og vurdere ulike digitale ressurser. Resultatet skal deles med medstudentene i OsloMets digitale læringsplattform.
  • En gruppeoppgave der studentene skal planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med andrespråkselever knyttet til faglige og didaktiske tema og bruk av pensumlitteratur + ev. annen relevant litteratur. Deretter drøftes erfaringene i en felles skriftlig fagartikkel. Omfang: 2000-3000 ord.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter, se også programplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på om lag 25 minutter. En forberedt og en uforberedt del.;

Muntlig eksamen blir avholdt på OsloMet.;

Ny og utsatt eksamen

Se programplanen.

Permitted exam materials and equipment

Egne notater til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til den uforberedte delen

Grading scale

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier

Se programplanen.

Examiners

Det blir benyttet intern og ekstern sensor.;

Admission requirements

Se programplanen.