EPN

ARKAD6100 Arkivdanning og arkivsystem Emneplan

Engelsk emnenavn
Records Management and Recordkeeping Systems
Studieprogram
Arkivakademiet
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet kombinerer teori og praksis for å utvikle en god forståelse for funksjonelle krav, prinsipper og prosedyrer i arkivdanning, og gir en bred innføring i arkivvitenskaplig teori og metode og internasjonale og nasjonale standarder for arbeidsfeltet. Emnet gir også en introduksjon til prinsipper og metoder for arkivplanlegging.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har gode kunnskaper om de arkivteoretiske forutsetningene for arkivdanning
  • har kunnskap om funksjonsanalyse som verktøy i arkivdanningen
  • har gode kunnskaper om Noark 5-standardens oppbygning og funksjoner
  • har god kjennskap til funksjoner i og bruk av elektroniske sak-/arkivsystemer
  • har gode kunnskaper om utfordringene ved bevaring av elektroniske arkiver
  • har kunnskaper om prinsipper og metoder for arkivplanlegging

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke elektroniske sak-/arkivsystem som verktøy i arkivdanningsprosessen
  • kan gjennomføre en enkel funksjonsanalyse
  • kan bruke elektroniske sak-/arkivsystem som verktøy i arkivdanningsprosessen
  • kan analysere og forklare utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bevaring
  • kan analysere dokumentasjonsbehov i en virksomhet og bruke analyseresultatene som grunnlag for utarbeiding av en arkivplan

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:

  • En individuell oppgave om et oppgitt tema. Teksten skal være på 12.500 til 17.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). . Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
  • En gruppeoppgave. Studentene blir delt i grupper på inntil fem, som skal skrive en oppgave på ca.25.000 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 17.500 til 22.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg).

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Emneansvarlig

Anneli Sundqvist